De hedendaagse luxe reiziger weet hoe hij zichzelf moet vermaken, maar wat echter weinigen weten is dat de geschiedenis zich herhaalt, zoals ik zelf mocht ondervinden tijdens mijn reis met Rovos Rail die ik onlangs maakte.
Genaamd "Pride of Africa" en "The Most Luxurious Train in the World", is Rovos Rail vooral een trein die in Zuid-Afrika rond rijdt. Verder kan je ook trips naar Namibië, Zimbabwe en zelfs helemaal tot Dar es Salaam in Tanzania ondernemen met deze epische trein. De eigenaar, Rohan Vos, koopt oude locomotieven en wagons op, om deze met zijn eigen kleine leger van vaklui helemaal te restaureren naar hun vroegere Victoriaanse glorie. Zoals we allemaal wel weten waren de treinen vroeger het equivalent van de hedendaagse first class voor vliegtuigen deze titel overnamen. Het is soms monnikenwerk om de juiste materialen te bemachtigen maar het resultaat is dan ook prachtig. Zowel de locomotieven, evenals de wagons worden tot in het kleinste detail gerestaureerd, weliswaar krijgen de locomotieven de nodige hedendaagse extra's zoals elektriciteit, intercom, airco,....alles weliswaar goed verborgen voor het oog zodanig dat het niets afdoet aan de ervaring.
De trip die ik had geboekt was de tweedaagse reis van Pretoria naar Kaapstad. Inderdaad, de trein doet er 2 dagen over, waar een vliegtuig er slechts 2 uur over doet. Maar dit is allemaal deel van de ervaring. De trein rijdt nooit sneller dan 60 km/u en het uurrooster is meer een indicatie in plaats van een zekerheid.
Ik had hoge verwachtingen wanneer ik arriveerde in het Rovos Rail station (yup, je leest het goed, Rovos Rail heeft zijn eigen station).Maar het werd me snel duidelijk dat deze volledig terecht waren. Aan de ingang stonden de nodige kuiers, allen mooi in uniform, ons op te wachten. Onze bagage werd voorzien van de nodige labels en dadelijk naar onze suite gebracht. Ondertussen werden wij ontvangen in de lounge waar we konden genieten van de versnaperingen en het eerste van vele glazen vonkelwijn (dit is de Zuid-Afrikaanse tegenhanger van champagne die zonder overdrijven zeker zijn mannetje staat tegenover de alom gekende Franse schuimwijn).
Buiten stond er een prachtige originele stoomlocomotief warm te draaien. De gasten genoten duidelijk van het spektakel, en het moet gezegd worden, het is best impressionant om te zien dat zo'n oude locomotief een uur later zonder enig probleem 18 wagons uit het station voort trekt. Dit is trouwens enkel voor het vertrek van de reis, want nadat iedereen aan boord is gegaan en klaar is voor het vertrek wordt de oude stoom locomotief vervangen door een modernere diesel locomotief.
Met een maximum van slechts 72 passagiers is de Rovos Rail alles behalve een doorsnee reis ervaring. De trein heeft 2 wagons waar men kan dineren, een lounge, een rokers ruimte, een klein winkeltje, en tenslotte een bar rijtuig met achteraan een soort van openlucht terras waar je kan genieten van de prachtige Afrikaanse landschappen die voorbij komen terwijl je een lekker glaasje in de hand hebt.
Je kan kiezen uit 3 soorten suites; Pullman, Deluxe en Royal. Allen zijn ze voorzien van hun eigen badkamer en al het comfort je maar kan verlangen. Maar het grote verschil zit in de oppervlakte van de suites en enkel Royal suites hebben de "showstopper", namelijk een volwaardig vrijstaand bad! Er zijn slechtere manieren dan te genieten van een heerlijk bad, met een lekker glaasje in de hand terwijl je geniet van het zicht dat langzaam voorbij gaat. Elke kamer heeft een butler en zij zorgen ervoor dat de kamer steeds tip top in orde is, telkens je terug in je suite aankomt na een heerlijke maaltijd of een lekkere cocktail in de bar. Ze vullen eveneens jouw frigo met al de dranken die je graag drinkt, zodat je zalig kan weg dommelen onder de ultra zachte dons terwijl je geniet van een heerlijk slaapmutsje.
Maak je trouwens geen zorgen over de rekening, want alles is inclusief op deze luxueuze rit, gaande van het super lekkere eten, tot de heerlijke wijnen en sterke dranken, droogkuis, de excursies, ... Noem het op, en Rovos Rail zorgt ervoor. Ze dragen trouwens de kwaliteit van hun gastronomie zeer hoog in het vaandel en promoten voornamelijk de geweldige Zuid-Afrikaanse keuken en wijnen. Elke avond is er een formeel 4-gangen diner waar de beste producten op je bord tevoorschijn komen zoals springbok fillet, rocklobster, enz. De sommelier helpt je natuurlijk bij de juiste wijn keuze bij elk van de gerechten.
Maar al het plezier beleef je niet alleen aan boord van de trein, want naast de prachtige zichten, de nachten gevuld met een geweldige sterrenhemel, de heerlijke maaltijden en afternoon tea, het vriendelijke personeel, de luxueuze suites,...krijg je ook nog de kans om een beetje het land te verkennen dankzij de nodige excursies onderweg. Op deze specifieke route waren er 2 stops, waarvan de eerste Kimberley was. Deze diamand stad is bekend voor de massa's diamanten die hier ontgonnen zijn, maar nog meer voor hetgeen er achter gebleven is, namelijk een immense put, Big Hole genaamd, die volledig met de hand gegraven is.
Op de tweede dag stopt de trein in Matjiesfontein, een historisch Victoriaans dorp waar de tijd is blijven stil staan en dat volledig past bij de stijl van de Rovos Rail.
De laatste uren van de reis gaan door de prachtige wijnlanden van de Kaap. Voor mij persoonlijk nog steeds één van de mooiste plaatsen ter wereld en menig reiziger zal dit beamen. Maar helaas, aan al de leuke liedjes komt een einde, en dus ook aan deze trein reis. Onze gedachten reizen terug naar de moderne wereld aangezien we twee dagen geleefd hebben in het glamoureuze en luxueuze verleden. Deze trein is niet enkel een transportmiddel, maar een manier van leven. En om volledig te kunnen begrijpen hoe perfect deze ervaring wel is, dien je deze ervaring zelf te beleven. Ik weet alvast dat ik niet kan wachten om terug in de tijd te reizen op de Rovos Rail.