Bij een First Class vlucht hoort ook een First Class Lounge. Na mijn vlucht van Hong Kong naar München in Lufthansa First Class had ik een dikke vijf uur de tijd uitgetrokken om de Lufthansa First Class Lounge in München te testen.
Lounges zijn niet zo onbereikbaar als je denkt. Toch zijn er een aantal lounges die een pak moeilijker te bereiken zijn. De Etihad First Class Lounge in Abu Dhabi kom je niet zomaar binnen en ook de First Class Lounges van Lufthansa zijn redelijk exclusief, met de First Class Terminal in Frankfurt als hét ultieme doel voor de Lufthansa-vlieger.
Ook voor mij was het de bedoeling om gebruik te maken van de First Class Terminal in Frankfurt, maar helaas was er op de vlucht van Hong Kong naar Frankfurt geen First Class meer beschikbaar. Achteraf bekeken was dit niet zo erg, want de vlucht naar Frankfurt is uiteindelijk geannuleerd geweest. Zo bevond ik me dus om 5u 's morgens in München.
Na een heerlijke vlucht wandelde ik met slaapogen de grote, lege terminal binnen. Qua grondservice is de First Class ervaring hier wel ondermaats. Ook als First Class passagier word je namelijk aan je lot overgelaten. Ik kan begrijpen dat het in outstations moeilijker is om een mooie ontvangst te regelen, maar in een hub verwacht ik toch dat iemand me staat op te wachten, om me vlot door de paspoortcontrole en naar de lounge te brengen. Gelukkig moest ik aan de paspoortcontrole niet lang wachten.
Vlak achter de paspoortcontrole is er een aparte ingang naar de First Class lounge, maar met mijn eerder genoemde slaapogen had ik deze niet gezien. Wandel je er voorbij, dan is er ook geen mogelijkheid meer om snel even terug te gaan. Je moet een hele tour rondmaken, via de gewone terminal om dan nog binnen te geraken. 20 minuten later stond ik eindelijk verwachtingsvol voor de deur van de lounge. Mijn boarding pass werd snel nagekeken. Mijn vlucht naar Brussel was uiteraard in Business Class, maar aangezien ik van een internationale First Class vlucht kwam, mocht ik binnen. Naast First Class passagiers, mogen ook HON Circle members binnen.
Ik weet niet of het altijd het geval is, maar tijdens de uren die ik in de lounge doorbracht, is het er nooit druk geworden. Hoewel de lounge niet groot is, is er toch voldoende zitplaats om alle bezoekers een plaats te geven, waarbij er bovendien veel privacy is. Vermoedelijk zal het 's avonds, bij het vertrek van de Long Haul vluchten, wel drukker zijn. Er is wel één groot nadeel aan deze lounge: er is geen natuurlijk daglicht en je hebt geen uitzicht. Ik kan het enorm appreciëren als je een zicht hebt op de start- of landingsbanen om de bedrijvigheid op de luchthaven te observeren.
Ik heb me snel in één van deze heerlijk comfortabele zetels gezet, waarna onmiddellijk een zeer attente serveuse langs kwam om te vragen of ik iets wou drinken. Aangezien het nog maar 6u 's morgens was, heb ik het bij een glaasje champagne gehouden.
Met Kerstmis voor de deur, was de lounge ook wat versierd in kerstthema, met onder andere onderstaande chalet met typisch Duitse kerstlekkernijen.
Naast de comfortabele lederen zetels, is er ook een aparte eetgelegenheid, waar je iets te eten kan nemen van het buffet, of iets kan bestellen van het à la carte menu.
De champagne die ik eerder besteld had, was een Pommery Cuvée Louise 2004. Verder werden er nog twee andere soorten champagne geserveerd. Voor het aperitief vond ik het nog iets te vroeg.
Naast de champagne en aperitief-suggesties, was er uiteraard ook een rijkelijk gevulde bar, waar je zo goed als alles kon krijgen wat je je kan voorstellen. Deze heb ik ook gelaten voor wat het was...
... en me wijselijk beperkt tot de champagne.
Het ontbijtbuffet is zeer uitgebreid en alle producten zijn lekker vers. Ik ben fan van smoothies, dus daar heb ik gretig van geprofiteerd.
Het fruit was super vers en ongelooflijk lekker.
Maar waarom zou je je overeten aan het buffet, als je ook à la carte kan bestellen?
Eén van de redenen waarom velen de Lufthansa First Class Terminal in Frankfurt boven de First Class Lounge in München kiezen, is de catering. Ik moet zeggen dat ik over de catering absoluut niet te klagen had. Ik nam de eggs benedict, wat de beste eggs benedict waren die ik ooit gegeten heb.
Na mijn ontbijt was het tijd om wat te ontspannen. De tweede, en meest belangrijke reden waarom de First Class Terminal in Frankfurt boven de First Class Lounge in München verkozen wordt, is het aanbod aan badeendjes. In Frankfurt kan je speciale badeendjes krijgen als je er voor kiest om een bad te nemen. De hele collectie stond in München uitgestald. Jammer genoeg krijg je in München geen speciaal eendje, maar een redelijk standaard geel eendje met "First Class Lounge München" er op geschreven.
Niettegenstaande deze teleurstelling, heb ik toch genoten van een heerlijke jacuzzi.
Na een uurtje ontspanning in het bad, heb ik de rest van de lounge wat verkend. Zoals ik al zei, de lounge is niet echt groot. Er is ook nog een Cigar Lounge, waar ik geen gebruik van gemaakt heb, en zijn er een paar bureautjes, waar wat gewerkt kan worden.
Tenzij je een drukbezette zakenman of hyperprofessionele blogger bent, ga je uiteraard je tijd niet verspillen aan werken, als je ook leukere dingen kan doen. Dé topactiviteit in lounges blijft voor mij toch eten en drinken en daar heb je in deze lounge geen tekort aan. Zo staan er ook overal pralines, nootjes en snoepjes verspreid. Is dat onhygiënisch? Misschien.. Maar daar trek ik me niets van aan. Enkel van het fruit ben ik afgebleven, omdat ik te veel chocolade en snoep had gegeten.
Ik ben van 6u tot 10u30 in de lounge gebleven. Eigenlijk iets te vroeg om nog van de lunch te kunnen profiteren. Het lunchbuffet was nog niet opgesteld, dus daar heb ik geen foto's van kunnen nemen. Het mooie aan de à la carte menu is dat je kan bestellen wat je wil, wanneer je wil. Om 10u heb ik dus mijn lunch besteld.
Ik koos voor de Massaman Curry en was weer zeer positief verrast door de kwaliteit. Ondertussen kwam de vriendelijke serveuse ook nog rond met een vers bereide smoothie van de dag, die perfect paste bij de exotische curry.
Als afsluiter nog iets over de sfeer in de lounge. Ik was blij verrast door de warmte en vriendelijkheid die in de lounge hing. Als ik aan een Duitse lounge denk, denk ik vooral aan een zakelijke, kille sfeer, maar dat was hier absoluut niet het geval. Ik denk dat ik de sfeer het best kan omschrijven als een exclusieve club, waar regelmatig dezelfde mensen over de vloer komen, maar dan zonder het elitaire karakter. De serveerders kenden duidelijk de gasten die vaak in de lounge kwamen (vermoedelijk HON Circle members), wat voor een eerder gemoedelijke sfeer zorgde, met een vleugje humor (de badkamerverantwoordelijke was enorm uitbundig en charmant), zonder dat er daarbij ingeboet werd aan kwaliteit en respect voor de gasten. Er heerste een volledig andere sfeer dan in de Etihad First Class Lounge, waarbij ik het gevoel had dat de sfeer kunstmatig gecreëerd werd, wat vooral heel onpersoonlijk overkwam. Een lounge met een degelijke kwaliteit en een uitmuntende service, heeft de overbodige gimmicks van de Etihad First Class Lounge niet nodig. Het enige dat de lounge nog zou kunnen verbeteren is natuurlijk daglicht en een uitzicht op de tarmac.
Wil je zelf deze lounge uitproberen? Spaar dan zeker genoeg mijlen met je kredietkaart en voor je het weet vlieg je in Lufthansa First Class en spendeer je een aantal heerlijke uren in deze First Class Lounge, of misschien nog beter, de First Class Terminal in Frankfurt.