WB_Chicago_Skyline.jpg

Wim Borgers

11 min leestijd

Goud voor Silvercar?

Bij Jumpseat.be deinzen we er niet voor terug om allerlei boekingssites te doorploegen op zoek naar de beste deals. Maar het boeken van een huurwagen ontzie ik echt. Wat ik ook doe, ik voel me altijd toch een beetje opgelicht. Ik testte tijdens een recente trip naar de USA daarom Silvercar uit. Deze start-up belooft een radicaal andere huurervaring…

De ellende van huurwagens

Tijdens het boeken van een hotel of vliegticket weet je dat de prijzen evolueren, en dat er ook wel kleinere verschillen kunnen zijn tussen verschillende boekingsportalen. Bovendien helpen sites zoals Google Flights, Kayak of ITA Matrix je ook met het vergelijken van de prijzen. Als je je goed voorbereidt, kan je een eerlijke prijs vinden naar je bestemming.

De tarieven bij autoverhuur kennen ook een dynamisch verloop, maar hebben daarentegen nog een extra dimensie aan problemen. Er is niet echt een centrale boekingssite en afhankelijk van waar je boekt kan je grote prijsverschillen opmerken, zeker als je verschillende kortingscodes en bedrijfstarieven gebruikt. Daarenboven worden er verschillende, nogal ondoorzichtige, categorieën van voertuigen aangeboden. Eenmaal je een model gekozen hebt, verdrink je in de verschillende verzekeringsopties (of worden ze weggelaten) en kan het upsellen beginnen: een GPS is obsceen duur, uitgerafelde kinderzitjes kosten een fortuin en je moet een arm en been bijbetalen voor een tweede chauffeur.

Heb je geen status bij de verhuurmaatschappij, dan mag je samen met tientallen andere chauffeurs een half uurtje aanschuiven bij de balie voor je de sleutels krijgt. Als je geluk hebt, krijg je min of meer de auto die je bestelde, maar zelden hetzelfde merk of model. Op de luchthaven van Athene probeert Hertz je bijvoorbeeld al eens een auto van een lagere (sub)categorie aan te smeren, zelfs al heb je als Aegean Gold eigenlijk recht op een upgrade. Een wagen van een hogere categorie is er (zogezegd?) bijna nooit. (Alhoewel er al jarenlang een heel mooie Audi A3 Sportback in Misano Red op de parking van Hertz ATH lijkt te staan. Heeft iemand die ooit al gehuurd …?)

In de USA hebben de verhuurmaatschappijen weinig auto's in de klasse van de Ford Focus, VW Golf e.a. en krijg je per definitie een upgrade. Dat is misschien een leuke tip voor je volgende boeking, Maar ze upgraden naar een… euh… boot zoals een Ford Taurus SEL die in de eerste bocht 45 graden begint over te hellen. Of een Chevrolet Classic (de uitgeklede fleetvariant van de Chevrolet Impala) die er met een halve benzinetank niet eens in slaagt naar de 470m hoger gelegen top van Cadillac(!) Mountain (Acadia National Park) te rijden, die toch geen 100km verder ligt. Waarom begint het stuur van alle Amerikaanse wagens trouwens boven de 60 mph (pakweg 90 km/u) zodanig te trillen dat je overweegt aan de kant te gaan staan en de wegenwacht te bellen? En waarom lijken die wagens allemaal naar rechts te trekken bij het rijden? Maar er is ook een positieve noot: in een Ford Taurus kan je lukraak je overvloed aan bagage gooien want je kan het einde van de koffer niet eens zien. :-)

Nu en dan worden er zelfs fictieve krassen gevonden bij het inleveren. Ik ben daarom altijd blij als ik een gedeukte en gekraste wagen krijg waarop ik veel 'previous damage' kan aanmerken. Dat maakt dit misbruik moeilijker. Vergeet ook niet dat zonder 'Super CDW' je bij een total loss de volledige restwaarde van de wagen aan de huurmaatschappij kan terugbetalen. En heb je ooit al eens je enige sleutel in de koffer van je gesloten huurwagen laten liggen…? Of de wagen met een lege benzinetank ingediend...?

Silvercar introductie

Silvercar is een kleinere Amerikaanse autohuur-start-up die belooft deze ervaring enorm te verbeteren. Er zijn op dit moment een 14 verhuurlocaties in de USA en Silvercar blijft voorlopig uitbreiden. Silvercar verhuurt slechts één enkel automodel: een bijna full-option, zilvergrijze Audi A4 2.0 TFSI quattro.

WB_Silvercar_1-1.jpg
Het enige model bij Silvercar: een zilvergrijze Audi A4

Het boeken gaat inderdaad vlot op de website of de Silvercar-app in enkele overzichtelijke stappen. De prijzen gaan uit van een vast tarief van 69 USD (excl. taxen en verzekering) per dag. De verzekeringsopties worden altijd getoond en zijn overzichtelijk en begrijpbaar, ook voor nieuwe klanten. In totaal kan je rond de 100 USD per dag goed verzekerd een wagen boeken. Let ook op de acties die Silvercar op Twitter of de website aankondigt. Je kan regelmatig betere tarieven krijgen. Eerste huurders krijgen trouwens meestal een aantrekkelijk introductietarief van rond de 39 USD en er is een referralsysteem voor nieuwe klanten.

Heb je voor het inleveren geen tijd om de benzinetank weer bij te vullen, dan doet Silvercar dat voor jou aan de marktprijs plus 5 USD. Een schijntje van wat de klassieke verhuurders hiervoor aanrekenen. Alle wagens zijn ook uitgerust met een zender voor het afrekenen van tol op wegen en bruggen. Die tolkosten worden zonder meerkost aan je doorgerekend. Je betaalt niet voor de huur van de zender.

Silvercar is aan deze tarieven zeker niet de goedkoopste op de Amerikaanse huurmarkt. Je kan altijd wel goedkopere wagens vinden, maar als je vergelijkt met de duurdere wagencategorieën bij de concurrenten dan valt de prijs best mee. De tarieven zijn bovendien duidelijk en je weet op voorhand perfect wat je betaalt en wat je daarvoor krijgt. Je krijgt een degelijke wagen (zie hieronder) waarop niet afgedongen wordt bij levering, en alle kosten van tol en brandstof worden vrijwel zonder extra 'afpersingstaks' aangerekend.

Er is geen status-systeem maar je kan wel Virgin Elevate-punten verdienen bij elke huur.

Huren op ORD

Omdat ik bij een overstap van één nacht in Chicago behoorlijk wat IT-materiaal op zak had, verkoos ik de metro te vermijden. Ik kende de metro minder goed en was ooit bij een overstap al op een plaats terechtgekomen waar ik liever niet rondhing met dure toestellen op zak. Dankzij een gratis parkeerplaats op mijn bestemming was het huren van een Silvercar goedkoper dan de taxi van en naar de luchthaven. Een ideaal moment om Silvercar eens uit te testen!

Bij aankomst in ORD opende ik de Silvercar-app en las de duidelijke pick-upinstructies. Ik meldde mij aan per virtuele knopdruk. Enkele seconden later vroeg een SMS mij de nummer van de buitendeur waar ik stond te bevestigen. Een kleine 10 minuutjes later kwam mijn zilvergrijze Audi A4 aanrijden met een Silvercar-chauffeur. Na een vriendelijke begroeting en het inladen van mijn bagage bracht zij mij naar het Silvercar-depot een vijftal minuutjes verderop. Met mijn smartphone scande ik de QR-code op de ruit van de A4, accepteerde de T&C's en na een snelle blik op mijn rijbewijs overhandigde de Silvercar-medewerker mij de sleutel van 'mijn' stukje Duitse luxe op Amerikaans grondgebied. Ik kreeg een krasloze, perfect propere Audi A4 met gevulde benzinetank.

WB_Silvercar_3.jpg

De trip langs het depot lijkt een nadeel, maar dat valt in de praktijk mee. Ook de andere verhuurbedrijven zetten shuttles in tussen hun parkings/kantoren en de terminal. Ook bij hen moet je dus even wachten en een stukje rijden vooraleer je bij je wagen bent. Aangezien Silvercar je met je eigen wagen oppikt, moet je geen bagage meer overladen, en ben je na aankomst aan het depot in slechts enkele minuten weer weg. Idem voor het terugbrengen. Tegelijk kan Silvercar daarmee dure luchthaventarieven vermijden. Mocht het superdruk zijn bij Silvercar, dan kan je met je smartphone zelf alle formaliteiten vervullen. Wachten op je wagen moet je dus eigenlijk ooit.

Mocht je Silvercar-chauffeur je intussen de werking van de navigatie of WiFi-hotspot niet uitgelegd hebben, dan kan je alles rustig nalezen in de app. In enkele seconden was mijn smartphone ingelogd en aangemeld aan de carkit. (Audi biedt je trouwens de mogelijkheid niet alle persoonlijke contacten naar het MMI te synchroniseren.)

Het Audi MMI-navigatiesysteem in mijn eigen Audi A3 werkt vaak veel beter dan dat van andere wagens, en ook in de A4 in de USA liet het vertrouwde MMI mij niet in de steek. In geen tijd stond ik op mijn bestemming na duidelijke instructies, zelfs tussen de hoge wolkenkrabbers van Chicago en druk verkeer binnen de Loop in Downtown Chicago.

WB_Silvercar_2.jpg
Het Audi MMI-navigatiesysteem

Ik had altijd al eens een Amerikaanse grootstad met de wagen willen bezoeken, en in stijl tussen de wolkenkrabbers van Chicago rijden was een plezier van begin tot einde.

WB_Silvercar_4-e1477690647632-1.jpg
Rijden tussen de wolkenkrabbers in Chicago

Maar dan komt het moment dat je al dat plezier weer moet inleveren. Er werd even gezocht naar schade maar ook op dit moment maakte Silvercar geen misbruik van de situatie en kreeg ik een goedkeurende blik. De rekening werd me enkele minuten later per email bezorgd. Eventuele tolkosten of brandstofkosten zou ik een paar dagen later nog ontvangen. Ondanks niet getankt te hebben, kreeg ik nadien toch geen rekening voor brandstof. Wellicht geluk gehad. En tot slot reed een supervriendelijke Silvercar-medewerker me weer naar de terminal.

Audi A4 quattro

Ik was best onder de indruk van de uitrusting van mijn huurwagen:

  • Lederen interieur met volledig elektrische zetels

  • Elektronische multi-zone airco

  • Audi MMI multimediasysteem (met satellietradio in Canada), Bluetooth handsfree en premium GPS

  • Audi Connect (navigatie met Google Earth, WiFi-hotspot, muziek van je smartphone afspelen, …)

  • quattro vierwielaandrijving

  • Allerlei veiligheidssystemen

  • Schuifdak

  • Duitse degelijkheid :-)

Kortom een in auto die met een verantwoordelijke chauffeur aan het stuur zelfs aan 200 km/h op de Autobahn nog niet overhelt, trilt of de bocht uitvliegt. (Al raden we die snelheden in de USA niet aan. :-) ) Eentje die zuiniger is dan zijn Amerikaanse soortgenoten en waar zowel autoliefhebbers als occasionele bestuurders zich wel comfortabel en veilig in kunnen voelen. Dankzij de vierwielaandrijving is een uitstapje in de bergen, sneeuw of harde regen net dat beetje veiliger. Ik kreeg de vorige generatie A4 (B8), maar Silvercar heeft ook al de laatste, vijfde generatie A4 (B9) in haar vloot.

Dankzij de gratis Audi Connect WiFi kan je besparen op de (dure) roamingkosten voor je GSM en massa's foto's doorsturen naar het thuisfront. Mocht je ondanks het uitgebreide Google-geconnecteerde navigatiesysteem toch je bestemming niet vinden, dan kan je gerust je smartphone gebruiken om via WiFi meer info over je bestemming te vinden zonder thuis omver te vallen van de rekening.

Met de Silvercar-app kan je de wagen ook elektronisch openen of terugvinden, zodat een vergeten sleutel niet noodzakelijk een probleem is.

Klein nadeeltje: in Europa zijn we intussen gewoon aan ultrasone parkeersensoren die je helpen bij het parkeren. In de USA zijn die minder gangbaar (wegens oversized parkeerplaatsen) en ook mijn A4 had ze niet aan boord. Als alternatief kan het wel voorkomen dat je een achteruitrijcamera krijgt (binnenkort verplicht in de USA, dacht ik), maar parkeren daarmee vind ik niet zo handig. De piepjes zijn intussen een zesde zintuig bij het parkeren geworden, en ik moest mezelf er wel aan herinneren dat ik er nu niet op kon vertrouwen.

De Audi A4 reed … wel ... zoals een A4. De 2.0 TFSI met ongeveer 220 pk gekoppeld aan de Tiptronic-automaat (8 versnellingen) was vinnig en schakelde zachter en efficiënter dan de automaten van zijn Amerikaanse collega's waar ik ooit mee reed. Alhoewel ik toch nog liever met Audi's S-tronic (manuele versnellingsbak met dubbele koppeling en robotische sturing) rijd.

De vierwielaandrijving was in het druilige weer rond Chicago duideijk een voordeel. Ik testte even de acceleratie aan een kruispunt met lichten (op een weg waar je 55 mph mocht rijden). 'Sportief' vertrekken op nat asfalt kan met een voorwielaangedreven wagen wel eens leiden tot doorslippen. Maar nu gaf ik een dotje gas en werd zachtjes in mijn lederen zetel geduwd en mijn A4 liet dankzij meer dan 200 paarden en het quattro-systeem zeer beheerst en volledig gecontroleerd alle achterliggende, lokale V6/V8 gas guzzlers in slechts enkele seconden achter zich.

Tips

  • Maak zeker gebruik van onze referral code WOYUGNID bij het aanmaken van je account en krijg 25 USD korting op je eerste huur.

  • Bij sommige kredietkaarten is een verzekering voor huurwagens inbegrepen. Kijk die voorwaarden goed na en pas je verzekeringsopties dan aan bij het boeken van je Silvercar.

  • Als alternatief kan je ook een jaarlange reisverzekering nemen die huurwagens dekt. Meer info op ons forum. Voor langere huurperiodes is dit goedkoper dan je bij de verhuurder verzekeren.

  • Je wil in Amerika zeker geen discussie over schade of aansprakelijkheid. Zoals je weet wordt er in de USA nogal snel overgegaan tot een rechtszaak en die zijn peperduur. Zorg voor elke autohuur voor een zo volledig mogelijke omniumverzekering. Voor een keer kan je hier best niet op beknibbelen.

  • Je moet de Silvercar-chauffeurs geen fooi geven. Ik heb dit expliciet gevraagd en er werd ook niet naar 'gehengeld'.

Promo

Bij het verschijnen van dit artikel had Silvercar een speciale promotie. Gebruik je de code BESTEVER dan betaal je slechts 39 USD per dag voor jouw Audi A4. De promo geldt voor eerste huurders die een wagen boeken voor 14 dagen of minder voor 30 november 2016. De promo geldt niet in de verhuurlocaties in New York. Je zou deze promo ook moeten kunnen combineren met de aansluitbonus van onze referral.

Conclusie

Het huren van een Silvercar was voor mij een echte verademing in vergelijking met vorige huurwagens in de USA. Het is niet de goedkoopste optie, maar wel een aantrekkelijk, efficiënt alternatief met vriendelijke service om eens iets anders dan een Amerikaanse wegwerpauto te huren, zeker als je van het introductietarief of een promo gebruik kan maken.

Deze artikels kunnen je ook interesseren