Tim Baelus

5 min leestijd

Getest: Radisson Red Brussels

Een dikke maand geleden opende in Brussel de allereerste Radisson Red ter wereld. We vonden het hoog tijd om dit hotel zelf eens aan een test te onderwerpen en dat vonden de mensen van Radisson ook, die ons uitnodigden om het hotel te proberen.

Radisson Red is het nieuwe merk van Radisson, dat vooral focust op de millennial mindset en belooft hotels te brengen waar kunst, cultuur, mode en technologie een belangrijke plaats innemen. Wij zijn zelf millennials, verblijven vaak in hotels en kunnen nieuwe initiatieven die technologie omarmen alleen maar toejuichen. We waren dus zeer benieuwd om het hotel en zijn concept te testen.

Enkele dagen voor ons verblijf kregen we een mail met de uitnodiging om ons online in te checken en werden we aangeraden om de Radisson Red app te downloaden. Het inchecken ging vlot, al is het nut me nog niet helemaal duidelijk, aangezien we bij aankomst in het hotel namelijk nog een kamernummer en (optioneel) een sleutel moesten krijgen. Een ware revolutie zou het zijn als we, net zoals voor een vlucht, konden inchecken, onze kamer konden kiezen via de app en zonder een werknemer of kiosk te zien, rechtstreeks naar de kamer konden lopen. De app heeft de mogelijkheid om je kamer te openen via je smartphone, maar daarvoor moet de toegang uiteraard wel eerst aan je kamernummer gekoppeld worden. Hiervoor moet er in het hotel zelf nog een handeling gebeuren en dat is een beetje jammer. Via de app kan je op voorhand wel doorgeven of je graag een kamer op een hoge of lage verdieping hebt, en of je graag dicht bij of ver van de lift ligt. Verder kan je met de app ook chatten met het hotelpersoneel en bv. requests doen (ik 'vergat' mijn tandenborstel, na 1u15 kreeg ik pas antwoord ('is het nog nodig') en nog eens 15 minuten later had ik mijn tandenborstel).

Hoewel je het aan de buitenkant niet zou merken (aan het exterieur is weinig tot niets veranderd bij de transformatie van Radisson Blu naar Radisson Red en langs buiten ziet het hotel er ongelooflijk saai uit) vallen de hippe stijl en de focus op creativiteit en kunst meteen op wanneer je de lobby binnen wandelt. De lobby is een grote open ruimte, die uitnodigt om in rond te blijven hangen, naar de stripverhalen op de muur te kijken, zelf op de muur te tekenen of spelletjes te spelen.

Inchecken gebeurt aan kiosken, of je kan de hulp inroepen van een creative (de jonge en multifunctionele werknemers van het hotel... What's in a name). Wij checkten in bij een creative, waarna we de lift namen naar onze corner studio op de 5de verdieping (alle kamers worden studio's genoemd).

Ook in de gangen komt het stripthema weer terug. Het loont de moeite om op alle verdiepingen eens naar de stripmuren te gaan kijken.

We hebben niet de gelegenheid gehad om onze smartphone aan onze kamernummer te koppelen, dus opende we onze deur op de klassieke wijze met een keycard. Wat meteen opviel toen we binnen gingen, was de grootte en de lichtheid van de kamer.

Naast een groot tweepersoonsbed, stond er een leuk tafeltje in de hoek van de kamer, waar je makkelijk met een aantal vrienden aan kan plaatsnemen om te eten, of indien nodig, kan gebruiken om te werken.

Ook hier zijn de muren weer beschilderd met kunstwerken en zijn er enkele leuke design-touches. Zo ben ik fan van de wekker, die enkel het uur laat zien wanneer je hem aanraakt, waardoor je geen ongewenst licht in je kamer hebt, en ontdekte ik eerder toevallig deze leuke kapstok:

Op het bed lagen twee amenity kits, één voor hem en één voor haar, met daarin de gebruikelijke vanity kit, body lotion, scheergerief (enkel in de mannelijke versie) en shoe shine (geen shampoo en douchegel; die komen uit dispensers in de badkamer).

Wat ik zelf één van de hoogtepunten van de kamer vond, is de badkamer. Niet om zijn fantastische inloopdouche (kijk goed na in welke richting je de knop draait, anders word je helemaal natgespoten met koud water, zoals ik), of de leuke Magritte-verwijzing op de muur. Nee, het meest geniale in de badkamer is het kleine blauwe nachtlampje dat aanspringt als je 's nachts naar het toilet gaat. Het geeft niet veel licht, maar net genoeg om alles duidelijk te kunnen zien en nergens tegen te lopen, zonder dat je het licht moet aansteken en jezelf en je kamergenoot klaar wakker maakt.

Na een heerlijke nachtrust in het zalige bed was het tijd om te ontbijten. Geen klassiek ontbijtbuffet, maar à la carte en alles vers en à la minute bereid. De moeite om eens uit te proberen, ook als je niet in het hotel verblijft. Het ontbijt wordt geserveerd in Oui Bar + Ktchn (menu).

In diezelfde Oui Bar + Ktchn wordt trouwens iedere woensdagavond een Wednesday Aperitivo georganiseerd.

Tijdens het ontbijt liepen er wel een paar kleine dingen mis. Zo kwam één van de creatives me een tweede keer toast met ei brengen die ik niet besteld had en werd een groot deel van onze bestelling op een foute tafel gezet, met veel verwarring tot gevolg. En dat brengt me meteen bij een puntje van kritiek. De werknemers in het hotel zijn allemaal piepjong (toen we op het openingsfeestje kwamen, dacht ik dat de cateraar een hoop jobstudenten bij had, maar dat bleken achteraf de creatives te zijn) en hebben weinig tot geen ervaring met het werken in hotels. Er is bewust voor jonge mensen gekozen om een relaxte vibe in het hotel te brengen, wat ook werkt, maar ik stel me de vraag of (veeleisende) gasten gediend zijn met onervaren (en soms ietwat brutale) hotelmedewerkers. Ik wil de creatives in ieder geval wel het voordeel van de twijfel geven. Ze zijn ongelooflijk trots op hun job en hotel en hun enthousiasme werkt aanstekelijk.

Conclusie

Het hotel heeft ons aangenaam verrast. De kamers zijn leuk en vernieuwend, de technologie heeft toekomstpotentieel, het ontbijt smaakt naar meer en de creatives zijn leuk, behulpzaam, doch een tikkeltje onervaren. Zeker een hotel om te overwegen bij je volgende verblijf in Brussel. Boeken kan hier.

Deze artikels kunnen je ook interesseren