Tim Baelus

7 min leestijd

Expeditie First Class: Israël

Nadat American Airlines vorig jaar aankondigde dat het de prijzen voor zijn award tickets zou verhogen, werd het voor mij tijd om eens rond te kijken wat ik zou kunnen doen met het beperkt aantal AAdvantage mijlen dat ik verdiend had met mijn tripje naar Argentinië. Al snel bleek dat Etihad First Apartments één van de beste manieren was om je AAdvantage mijlen te gebruiken en gelukkig had ik er net genoeg om een vlucht van Abu Dhabi naar Brussel, via Londen, mee te boeken.

Uiteraard moest ik dan wel in Abu Dhabi geraken. Abu Dhabi is, wat mij betreft, één van de saaiste plaatsen op deze aardbol. Ik wou dan ook zo weinig mogelijk tijd in deze zandbak doorbrengen, maar wel mijn dikke week vakantie maximaliseren. In deze serie neem ik jullie mee op ons tripje door het Midden-Oosten, om uiteindelijk de langverwachte vlucht in Etihad First Apartments, te nemen.

Nadat ik mijn vlucht van Abu Dhabi naar Londen en verder naar Brussel geboekt had, werd het tijd om na te denken hoe ik mijn vakantie het beste kon maximaliseren. Ik ben al een paar keer in Abu Dhabi geweest en als ik één ding onthouden heb, dan is het dat ik daar geen week vakantie kan vullen.

Een snelle blik op de wereldkaart leert me dat er in de buurt van de Verenigde Arabische Emiraten niet veel te zien is. Ik ben al in Dubai geweest, en ook daar is niet veel te doen. Qatar is misschien nog saaier dan Abu Dhabi. Oman is fantastisch, maar daar ben ik al geweest. Mijn blik viel op Jordanië, niet  echt vlakbij Abu Dhabi, maar toch op een afstand die niet onoverkomelijk is. Bovendien wil ik al een lange tijd eens naar Israël gaan, toevallig ook een buurland van Jordanië.

Na een beetje opzoekwerk werd de beslissing snel genomen. We zouden met Brussels Airlines naar Tel Aviv vliegen, een aantal dagen in Israël blijven, vervolgens in het zuiden van Israël de grens met Jordanië oversteken en met een huurwagen dit prachtige land verkennen, om vervolgens naar Abu Dhabi te vliegen.

Tel Aviv

Op vrijdag 7 oktober vertrokken we met Brussels Airlines richting Tel Aviv. De vlucht vertrok rond 21u30 's avonds, waardoor we rond 2u30 's nachts zouden landen. Uiteindelijk hadden we een beetje vertraging, waardoor we rond 3u zijn geland. De paspoortcontrole ging super vlot en een kwartiertje later stapten we in onze taxi naar het hotel. Normaal gezien probeer ik taxi's te vermijden, maar aangezien het Shabbat was, en het volledige openbaar vervoer in Israël dan plat ligt, waren we toch verplicht om er één te nemen.

Rond 4u kwamen we aan in ons hotel, Crowne Plaza Tel Aviv City Center. Oorspronkelijk hadden we het zotte plan opgevat om voor de eerste nacht geen hotel te boeken, maar gewoon een nachtje door te doen en dan zo vroeg mogelijk inchecken voor de nacht nadien. Gelukkig vond ik redelijk eenvoudig een Best Price Guarantee, zodat we op dit onmenselijke uur toch nog eventjes konden slapen, zonder dat het ons een cent zou kosten.

Voor de volgende twee nachten hadden we Hotel Indigo Diamond District geboekt met Points & Cash. Voor onze vierde nacht zouden we terugkeren naar Crowne Plaza met een nieuwe Best Price Guarantee. Daarover later meer :)

Zowel Crowne Plaza als Hotel Indigo liggen niet echt in het centrum. Beide hotels bieden wel een gratis shuttledienst aan naar het strand, van waar je alle bezienswaardigheden makkelijk kan bereiken.

Onze eerste dag in Israël gebruikten we om Tel Aviv te verkennen. Met de gratis shuttle van het hotel lieten we ons afzetten aan het strand. Het was een prachtige dag én Shabbat, wat betekende dat het strand helemaal vol lag.

Tel Aviv staat ook bekend als The White City, omwille van het grote aantal witte Bauhaus gebouwen. Via het Bauhaus Center hebben we een audioguide gehuurd om deze interessante architecturale stijl te gaan ontdekken. Enorm de moeite, al zou er wat meer geïnvesteerd mogen worden in het onderhoud van de gebouwen. Heel wat architecturale pareltjes staan te verkommeren. Er zijn ook gratis begeleide tours via de toeristische dienst van Tel Aviv mogelijk, maar hiervoor hadden we te lang in ons bed gelegen.

Na een heerlijke pitta bij Miznon en een prachtige zonsondergang, was het tijd om in ons bed te kruipen. De volgende dag stond Jeruzalem op het programma.

Jeruzalem

Jeruzalem is makkelijk te bereiken. Vanaf Hotel Indigo ben je binnen een paar minuutjes wandelen bij het busstation, waar je voor 16 NIS de bus (met gratis wifi!) naar Jeruzalem kan nemen. Een uurtje later zet de bus je af aan het grote busstation van Jeruzalem, waar je de tram kan nemen naar het oude stadscentrum. Al moet je wel geluk hebben dat de tram rijdt. Toen wij onze tram wilden nemen, kregen we de boodschap dat de tram niet meer zou rijden, wegens een aanslag die net had plaatsgevonden. In een drive-by-shooting waren net twee personen vermoord. We moesten dus te voet naar de oude stad.

In de oude stad is het heerlijk verdwalen in de steegjes van de verschillende religieuze gebieden. Er is een Moslim-zone, een Christelijke zone, een Joodse zone en een Armeense zone, allemaal met hun eigen sfeer.

Uiteraard zijn de belangrijkste bezienswaardigheden in Jeruzalem de klaagmuur en de tempelberg.

Hou er wel rekening mee dat de tempelberg maar beperkt toegankelijk is. Wij zijn in de namiddag gegaan en dan heb je maar van 13u30 tot 14u30 tijd om alles te bezichtigen. Om 13u30 gaat de deur open, dus zorg ervoor dat je vooraan in de rij staat, want vanaf 13u30 begint je tijd te lopen. Sta je helemaal achteraan, dan moet je alles op een half uurtje bekeken hebben. Met de Al Aqsamoskee en de Rotskoepel bevinden zich er twee van de belangrijkste islamitische heiligdommen.

In het Christelijk gedeelte van de stad is één van de belangrijkste heiligdommen uit het christendom te bezichtigen, de Heilig Grafkerk. De kerk is gebouwd op de plaats waar Christus zowel gekruisigd als begraven zou zijn. Langs buiten ziet de kerk er niet echt indrukwekkend uit, maar binnen des te meer. Niet meteen omwille van de architectuur, maar eerder omwille van de gelovigen die zich op het stuk marmer gooien waar Christus gebalsemd zou zijn, of wenend de graftombe bezoeken waar hij begraven zou geweest zijn. Hou er wel rekening mee dat je er niet echt gewijde stilte zal vinden, omwille van het grote aantal toeristen.

Terug in Tel Aviv werd het tijd om de volgende dag voor te bereiden. Het plan was om een auto te huren en naar Masada te rijden. Bij onze zoektocht op het internet, kwamen we echter tot de vaststelling dat de dag dat we de grens met Jordanië zouden willen oversteken, een feestdag is, waarop de grens gesloten zou zijn. We moesten dus snel onze plannen wijzigen!

Voor onze laatste nacht hadden we terug Crowne Plaza Tel Aviv City Center geboekt, met een Best Price Guarantee. De annulatiedeadline was al verstreken, dus we moesten zeker inchecken, zodat we ons geld niet zouden verliezen. De enige mogelijkheid die we nog hadden om zowel in te checken als de volgende dag op tijd aan de grens te zijn, was een vlucht boeken naar Eilat. We vreesden dat de prijs gigantisch hoog ging zijn, aangezien we de vlucht maar 14u voor vertrek boekten. Gelukkig viel dit nogal mee. Voor 41 euro per persoon, konden we de vlucht van 30 minuten boeken, inclusief ingecheckte bagage.

Onze eerste taak de dag nadien was uiteraard inchecken in Crowne Plaza. Na het inchecken zijn we buiten gewandeld en hebben we nooit meer omgekeken. Vervolgens op de trein naar de luchthaven voor onze korte vlucht met een Boeing 757 van Arkia.

Een kort taxiritje naar de grens later en na het betalen van 106 NIS exit-fee, konden we onze voeten op Jordaanse bodem zetten. Hou er rekening mee dat je een visum of een Jordan Pass nodig hebt als je hier aan de Wadi Araba Border Crossing de grens wil oversteken. Een Jordan Pass kost redelijk veel, maar is wel inclusief toegang tot de meeste bezienswaardigheden.

Conclusie

We hebben genoten van onze tijd in Israël. Mits een betere planning hadden er nog meer uit kunnen halen, maar dat zal dan iets voor volgende keer zijn. Ben je zelf van plan Israël te bezoeken, hou dan zeker rekening met feestdagen en Shabbat bij het plannen van je reis.

Disclaimer: Dit artikel bevat affiliate links. Jumpseat kan een compensatie ontvangen wanneer je deze links gebruikt. Lees hier meer over ons beleid.

Deze artikels kunnen je ook interesseren