Met de tragische gebeurtenissen die op 22 maart plaatsvonden op de luchthaven van Zaventem, zien veel reizigers hun vakantie- en reisplannen gedwarsboomd. Uiteraard zijn zulke omstandigheden exceptioneel en niet te voorzien. Toch zijn er een aantal manieren om eventuele ongemakken te voorkomen of om efficiënter met de situatie om te gaan.
Ben je zelf betrokken bij een noodsituatie, breng dan eerst en vooral jezelf in veiligheid alvorens anderen te helpen. Luister naar de aanwijzingen van hulpverlenend personeel en de veiligheidsdiensten ter plaatse.
Op de website van je luchtvaartmaatschappij is vaak heel wat nuttige info te vinden. Tijdens onvoorziene gebeurtenissen zal er vaak een speciale pagina aangemaakt worden, waar de laatste info gebundeld wordt. Zodra extra info beschikbaar is, wordt de website aangepast. Probeer zeker regelmatig terug te gaan kijken, want in uitzonderlijke omstandigheden, zoals ze ook vandaag zijn, kan de informatie snel wijzigen.
Als er ernstige verstoringen van het luchtverkeer zijn, dan ben je nooit de enige persoon met problemen. Uiteraard lijken jouw problemen altijd groter dan die van een ander, maar toch moet je er begrip voor hebben dat je niet altijd op je wenken bediend zal worden. In de huidige situatie zijn er tienduizenden mensen waarvoor de vluchten geannuleerd en gewijzigd moeten worden. Panikeer dus niet als je niet binnen vijf minuten geholpen wordt, maar wacht geduldig af.
In een aantal specifieke gevallen, komt de luchtvaartmaatschappij tussen in de kosten die je hebt moeten maken als gevolg van de annulatie of verplaatsing van je vlucht. Hou je aankoopbewijzen goed bij, want zonder deze bewijzen, zal je nooit een terugbetaling krijgen.
Vluchtige media als Facebook en Twitter zijn zeer geschikt om contact op te nemen met allerhande bedrijven. De drempel om via Facebook of Twitter een vraag te stellen is enorm laag, wat er voor zorgt dat de social media teams snel verzadigd raken en je dus vaak geduld zal moeten uitoefenen. In het geval van onregelmatigheden nemen passagiers namelijk massaal contact op met hun luchtvaartmaatschappij via social media.
Uiteraard verwacht iedere passagier een antwoord binnen een paar minuten. Om toch snel geholpen te worden, kan je best rekening houden met volgende tips:
Stel je vraag met alle relevante info reeds in je eerste bericht verwerkt. Heb je een vraag over je vlucht, vermeld dan van waar en naar waar je juist vliegt, op welke datum, je boekingsreferentie (enkel in privé bericht!) en wat je juist als oplossing verwacht. Op die manier moet de luchtvaartmaatschappij geen bijkomende vragen stellen en kan je efficiënt geholpen worden.
Wees beleefd en geduldig. Hoewel luchtvaartmaatschappijen iedereen willen helpen, blijven de werknemers die het social media team bemannen ook maar mensen. Behandel hen dus zoals je zelf behandeld zou willen worden, dan heb je de grootste kans op succes.
Mogelijk wordt je vlucht geannuleerd of omgeleid. Misschien moet je overstappen maken of een extra bus nemen. Hoogstwaarschijnlijk zal men geen rekening kunnen houden met je eventuele elite-status. Wees hierin flexibel en bereid tot het maken van compromissen.
Veel luchtvaartmaatschappijen geven de mogelijkheid om een GSM-nummer aan je reservatie te koppelen. In geval van onregelmatigheden zal je snel en efficiënt per sms gecontacteerd kunnen worden met de laatste info over je vlucht.
Hoewel het meestal iets duurder is om een hotel te boeken dat gratis annuleerbaar is, zal het je, in het geval van onverwachte problemen, heel wat zorgen besparen. Met een eenvoudige klik op de knop kan je je hotelreservatie annuleren, zonder dat er bijkomende kosten aan verbonden zijn. Eventueel kan je, naarmate je reisdatum dichterbij komt en de kans op problemen afneemt, overschakelen naar een goedkopere, niet-annuleerbare reservatie.
In het geval van problemen met je vlucht, wend je je tot je luchtvaartmaatschappij als je rechtstreeks bij de luchtvaartmaatschappij hebt geboekt. Heb je via een (online) reisbureau geboekt, dan moet je met hen contact opnemen. Kijk dus, voor je boekt, na of het reisbureau waar je mee boekt wel betrouwbaar is. Veel online reisbureau's zijn namelijk moeilijk te bereiken en het heeft vaak heel wat voeten in de aarde om te krijgen waar je recht op hebt. Wij boeken zelf ook regelmatig via online reisbureau's, maar zijn ons dan ook bewust van de risico's.
Bevind je je in een buitenlandse luchthaven en word je geconfronteerd met onverwachte gebeurtenissen, waardoor het luchtverkeer in de war loopt, dan is het handig om de contactgegevens van je luchtvaartmaatschappij meteen bij de hand te hebben. In de luchthaven is de eerste reflex namelijk om naar de ticketbalie van de luchtvaartmaatschappij te lopen, met lange rijen tot gevolg. Vaak kan je met een eenvoudig telefoontje veel oplossen.
Maak gebruik van een opvallende koffer of tas. Breng hierop duidelijk je naam en contactgegevens aan (liefst in een label zodat het adres ook weer niet te makkelijk te misbruiken is). Maak ook een lijstje van wat er in de baggage zit. Indien je beroep moet doen op de dienst verloren baggage kunnen zij aan de hand van deze informatie sneller je koffer terugvinden. Enkele foto's van je koffer en eventueel van de inhoud kunnen hierbij van pas komen.
Door jezelf goed voor te bereiden kan je een hoop extra zorgen besparen. Wees altijd duidelijk in je communicatie, en blijf rustig. Maar vergeet bovenal niet dat het "maar" om een reis gaat.