Vandaag heeft Brussels Airlines zijn nieuwe cabines voorgesteld. De Business Class cabine ondergaat een aantal cosmetische wijzigingen, met iets meer privacy voor de passagiers. De grootste vernieuwing vinden we bij de volledig nieuwe Premium Economy cabine die geïnstalleerd wordt.
De huidige Business Class cabine van Brussels Airlines gaat al heel wat jaren mee. Hoewel de zetels volledig plat gaan (een must tegenwoordig in Business Class) begon het design van de cabine toch gedateerd aan te voelen. Waar heel wat luchtvaartmaatschappijen kiezen om elke stoel in Business Class directe toegang tot het gangpad te verlenen, was dit bij Brussels Airlines nog niet het geval. We zitten zelf niet graag opgesloten, dus we keken hoopvol uit naar de voorstelling van de vernieuwde Business Class.
Jammer genoeg heeft de luchtvaartmaatschappij er niet voor gekozen om zijn voorste cabine radicaal te vernieuwen. De basisstructuur van de stoelen blijft dezelfde, enkel een aantal designkenmerken werden gewijzigd. Zo kan elke passagier van wat meer privacy genieten, dankzij iets verlengde zijpanelen, maar directe toegang tot het gangpad van iedere stoel is er nog niet bij.
Qua design oogt de cabine wel eigentijdser, met prachtige design-elementen die naar Art Nouveau verwijzen en daarmee de sfeer van de lounge 'The Loft' doortrekken. Achter de cabine wordt een "bar" geïnstalleerd. Verwacht geen bar zoals bij Etihad, Qatar Airways of Emirates. Het is eerder een kastje waarin Belgische streekbieren, champagne en wat snacks worden uitgestald, zodat je jezelf kan bedienen als je zin hebt.
De grote vernieuwing vinden we bij de Premium Economy cabine. Waar tot op heden Economy Privilege verkocht wordt als een iets luxueuzere economy-versie, met dezelfde stoelen en een klassevollere maaltijdervaring, zal je nu voor een echt Premium Economy product kunnen kiezen. De stoelen staan in een 2-3-2 configuratie, zijn breder en hebben 23% meer beenruimte dan in economy. Om plaats te maken voor deze nieuwe cabine is de beenruimte in de echte economy cabine trouwens iets verminderd.
De nieuwe cabines worden gradueel op de toestellen geïnstalleerd. Het eerste vliegtuig zou in april uitgerust moeten zijn met de nieuwe cabines.
Vooral voor passagiers die Premium Economy vliegen zal het comfort stijgen, met een cabine die de strijd aan kan gaan met die van verschillende concurrenten. Voor wie er graag wat geld voor over heeft om comfortabel te reizen, maar niet graag duizenden euro's neertelt voor Business Class, kan dit een prima alternatief zijn, voor de relatief korte vluchten van Brussels Airlines.
Hoewel het design van de nieuwe Business Class cabine getuigt van goede smaak, zijn we toch een beetje teleurgesteld. Een Business Class reiziger wordt door veel maatschappijen verwend. Rechtstreekse toegang tot het gangpad vanuit elke stoel is tegenwoordig een must. De vraag is waarom Brussels Airlines hier niet mee verder gegaan is. Uiteraard kost een nieuwe cabine handenvol geld en moet bij de afweging of een volledig nieuwe cabine geïnstalleerd moet worden, met heel wat factoren rekening gehouden worden. Rekening houdend met de huidige omstandigheden waarin Brussels Airlines zich bevindt, komen volgende vragen meteen bij ons op. Mocht Brussels Airlines niet radicaler vernieuwen om de ondermaatse Business Class cabine van moedermaatschappij Lufthansa niet te overschaduwen? Zou het kunnen dat de overweging om de Business Class te vernieuwen genomen is met leisure-passagiers in het achterhoofd, die vaker in koppel reizen en waarbij directe toegang tot het gangpad minder belangrijk is? En past dit ook niet in het Eurowings-model, een lagekostenmaatschappij die ook Business Class aanbiedt? De toekomst zal uitwijzen in welke richting Brussels Airlines evolueert.