Nu Brussels Airlines zijn nieuwe getrouwheidsprogramma LOOP heeft voorgesteld, merken we dat er heel wat vragen zijn over welk programma je best kan gebruiken, LOOP of Miles & More? Het antwoord op deze vraag is niet eenvoudig, maar we zullen proberen hier een duidelijk antwoord op te geven.
Eerst en vooral is het belangrijk om te weten dat geen enkel loyaltyprogramma perfect is. Getrouwheidsprogramma's worden namelijk opgesteld door bedrijven die als ultieme doel het maken van winst vooropstellen. Je kan niet verwachten dat deze bedrijven zichzelf in het verlies gaan werken, door een té belonend programma te maken. Toch zijn sommige programma's beter dan andere. Met Miles+Bonus is het bijvoorbeeld veel makkelijker om Gold Status te behalen dan met Miles & More. Om uit te maken welk programma voor jou geschikt is, is het belangrijk om je reizigersprofiel te kennen. Omdat dit voor iedereen verschillend is en we geen advies op maat kunnen geven, zullen we vertrekken van een gemiddelde reiziger, die vooral economy vliegt en binnen Europa reist.
Onze reiziger, mijnheer De Moor, is een redelijk klassiek reiziger. Tijdens de zomervakantie gaat hij 2 weken naar Malaga, hij doet een citytripje in het voorjaar en een citytrip in het najaar. Mijnheer De Moor is kostenbewust en denkt goed na over de prijs van de vluchten die hij boekt. Per vlucht zullen we in tabellen weergeven hoeveel LOOPs of mijlen die hij kan verdienen. Onthoud dat LOOP en Miles & More twee verschillende programma's zijn, dus hij kan niet beide verdienen. Hij zal een keuze moeten maken.
Zijn eerste trip voor 2016 staat ingepland voor eind maart. Volgende vlucht naar Moskou komt hem ideaal uit, tijdens het verlengde paaswekend:
Kostenbewust als hij is, boekt mijnheer De Moor de vlucht in Check&Go, het goedkoopste tarief bij Brussels Airlines, waarbij je enkel handbagage mag meenemen. Na de boeking realiseert hij zich dat het weer in Moskou eind maart redelijk onvoorspelbaar is. Hij besluit extra bagage toe te voegen aan zijn boeking, zodat hij zeker voldoende kledij kan meenemen. De prijs voor extra bagage bedraagt €15.
Het aantal LOOPs* en mijlen** dat hij voor deze vlucht zal ontvangen wordt in volgende tabel samengevat:
Euro | LOOPs | Mijlen | |
Vlucht | 117 | 351 | 250 |
Extra bagage | 15 | 45 | 0 |
TOTAAL | 132 | 396 | 250 |
*de berekeningswijze voor het verdienen van LOOPs wordt hier uitgelegd.
**de berekeningswijze voor het verdienen van mijlen wordt hier uitgelegd.
Voor zijn zomervakantie naar Malaga boekt hij een vlucht in Light&Relax, hier zit namelijk bagage bij inbegrepen, wat uiteraard noodzakelijk is voor een reis van twee weken.
Aangezien de boekingsklasse hoger is, zal hij heel wat meer mijlen verdienen bij Miles & More dan bij zijn citytrip naar Moskou:
Euro | LOOPs | Mijlen | |
Vlucht | 291,50 | 874,50 | 1500 |
Extra bagage | 0 | 0 | 0 |
TOTAAL | 291,50 | 874,50 | 1500 |
Zijn laatste reis van het jaar is een citytrip naar Praag. Na de vakantie naar Malaga is het budget bijna op, dus de vlucht wordt weer in Check&Go geboekt:
Deze keer is geen extra bagage nodig, wat volgend resultaat geeft bij het verdienen van LOOPs of mijlen:
Euro | LOOPs | Mijlen | |
Vlucht | 50 | 150 | 250 |
Extra bagage | 0 | 0 | 0 |
TOTAAL | 50 | 150 | 250 |
Uiteindelijk geeft dit voor de 3 vluchten samen het volgende resultaat:
Euro | LOOPs | Mijlen | |
Vlucht | 458,50 | 1375,50 | 2000 |
Extra bagage | 15 | 45 | 0 |
TOTAAL | 473,50 | 1420,50 | 2000 |
Zoals je kan zien kunnen er meer mijlen verdiend worden dan LOOPs. Uiteraard zegt dit niets, omdat ze beiden gezien moeten worden als een munteenheid waarmee vluchten gekocht kunnen worden. Sommige munten zijn meer waard dan anderen. Maar welke 'munt' is in dit geval het meeste waard? Een LOOP of een mijl? Om dat te weten te komen, moeten we kijken naar wat we er mee kunnen doen.
Zowel bij LOOP als bij Miles & More zijn er drempels die bereikt moeten worden voordat je ze kan gebruiken. Bij LOOP is de drempel 5000 verdiende LOOPs of 5 heen- en terugvluchten. Bij Miles & More wordt de drempel bepaald door de award chart, die je ook hier kan vinden. Omdat LOOP een programma is dat enkel gebruikt kan worden voor vluchten binnen Europa, zullen we ons bij het gebruik van LOOPs en mijlen ook hiertoe beperken. Zoals je in onderstaande award chart kan zien, heb je voor een heen- en terug economy-vlucht binnen Europa 30.000 mijlen nodig. In business class betaal je 40.000 mijlen.
Voordat mijnheer De Moor zijn LOOPs kan gebruiken, heeft hij net iets minder dan 2 jaar nodig, als hij aan hetzelfde tempo blijft reizen. Wil hij zijn Miles & More mijlen gebruiken voor een economy-vlucht, dan heeft hij 15 jaar nodig, voor hij iets van waarde terug krijgt voor zijn vluchten. Bovendien vervallen mijlen bij Miles & More 36 maanden nadat ze verdiend zijn, waardoor het een echte processie van Echternach wordt en hij nooit iets zal kunnen doen met zijn mijlen. Regelmatig geeft Miles & More promoties, waardoor economy-vluchten binnen Europa al aan 15.000 mijlen geboekt kunnen worden. 50% korting lijkt een mooie promotie, maar onze reiziger zal toch nog meer dan 7 jaar nodig hebben wil hij de gevraagde drempel bereiken.
Maken we abstractie van het feit dat mijnheer De Moor nooit genoeg mijlen zal verzamelen om een economy-vlucht binnen Europa te boeken, wat is dan de echte waarde van een LOOP tegenover die van een mijl?
Voor LOOPs is het eenvoudig. 100 LOOPs geven je een korting van 1 euro op elke vlucht die je wilt boeken. Elke LOOP is dus 1 eurocent waard. Voor mijlen ligt het moeilijker, aangezien een mijl geen vaste waarde heeft. Ze varieert namelijk van vlucht tot vlucht. Belangrijk om te weten is dat wanneer je een Brussels Airlines economy-vlucht binnen Europa boekt met Miles & More, je in Flex&Fast geboekt wordt. Mijnheer De Moor wil graag zijn reis naar Malaga met Miles & More mijlen betalen. De normale prijs voor de vlucht is de volgende:
Je zou kunnen denken dat 30.000 mijlen je in dit geval een waarde geven van €420,37 of 1,4 eurocent per mijl. Zo eenvoudig is het jammer genoeg niet. Als je deze vlucht met mijlen wil boeken, kom je voor een verrassing te staan. Je betaalt namelijk nog €234,50 aan belastingen en toeslagen:
Uiteindelijk is de waarde die je bij Miles & More per mijl krijgt dus maar 0,6 eurocent per mijl ((420,37 - 234,50)/30.000)), of meer dan de helft minder dan de waarde van een LOOP.
Wil hij zijn LOOPs gebruiken voor dezelfde vlucht, dan kan hij dat al zodra hij 5000 LOOPs heeft verdiend. 5000 LOOPs geven hem 50 euro korting. Van de 420,37 euro zal hij dus maar 370,37 euro betalen.
Op deze manier berekend is LOOP de duidelijke winnaar. Je krijgt gegarandeerd 1 eurocent waarde per verdiende LOOP, terwijl de waarde bij Miles & More niet vaststaat. Bovendien is er geen garantie dat de vlucht die je wilt boeken nog beschikbaar is. Verder betaal je ook een enorm bedrag aan taksen, fees en toeslagen. Je krijgt wel de service van Flex&Fast, maar uiteindelijk betaal je bijna meer dan wanneer je de vlucht zonder mijlen zou boeken. Je kan je dan ook terecht afvragen waarom je überhaupt moeite zou doen om mijlen te sparen bij Miles & More.
LOOP richt zich op de niet-zo-frequente reiziger, die voornamelijk binnen Europa en in economy reist. Reis je vaak lange afstanden en in business class, dan kan je mogelijk meer waarde halen uit Miles & More. Ook hier is het echter belangrijk voor ogen te houden waarvoor je je mijlen dan zou willen gebruiken. Als je ze gebruikt voor economy-vluchten binnen Europa, ga je nooit veel waarde uit je mijlen kunnen halen. Gebruik je je mijlen voor lange afstandsvluchten in first of business class, dan stijgt de waarde van je verdiende mijlen. Hou er echter wel rekening mee dat de taksen en toeslagen enorm hoog kunnen zijn. Belangrijk is ook om te weten dat je een Miles & More kredietkaart kan aanschaffen. Met deze kaart zullen je mijlen niet vervallen en bereik je sneller het beoogde aantal mijlen.
LOOP biedt verder nog het voordeel dat je je LOOPs kan bundelen in een account per huishouden. Een gezin met 2 kinderen zal dus 4 keer sneller LOOPs kunnen sparen en dus ook 4 keer sneller de LOOPs kunnen gebruiken. Bij Miles & More is dit niet mogelijk en zal je dus altijd individueel moeten sparen.
Is status belangrijk voor jou, dan zul je naar de klassieke programma's moeten kijken. LOOP is namelijk een programma zonder status-niveau's en dus ook zonder lounge-toegang. Miles & More is in dit opzicht waarschijnlijk ook niet het beste programma, aangezien het aantal mijlen dat je moet verdienen om status te verkrijgen redelijk hoog ligt. Een alternatief is Aegean Miles+Bonus.
De vraag of je beter voor LOOP dan wel voor Miles & More kiest, laat zich niet eenvoudig beantwoorden. In dit artikel toonden we aan dat er voor de modale reiziger veel meer waarde zit in LOOP dan in Miles & More. Reis je vaak lange afstanden, in business class en met andere maatschappijen dan Brussels Airlines, dan zijn er voor jouw persoonlijke situatie misschien interessantere alternatieven als je je mijlen liever gebruikt om lange afstanden in first of business class te reizen.
Vragen of opmerkingen? Laat het ons weten in de comments of op ons forum.