Soms lezen we hier bij Jumpseat.be ook iets anders dan reisgidsen, maar meestal blijven we wel hangen in de thema's reizen en vliegen. Zo kwam onlangs het prachtige fotoboek "Dear Sky - The planes and people of North Korea's airline" in onze handen terecht. We hebben het meteen gekocht en een hele namiddag gefascineerd door het boek gebladerd.
Noord-Korea blijft een boeiend land. De isolatie, het gedrag van hun leider en de steeds terugkerende confrontaties met de Verenigde Staten zorgen ervoor dat we op de Jumpseat redactie al lang spelen met het idee om naar Noord-Korea te reizen, om ter plaatse te gaan ontdekken hoe de Noord-Koreanen leven. Maar wat ons het meest fascineert, zijn de vliegtuigen van nationale luchtvaartmaatschappij Air Koryo. Diep vanbinnen zijn we AvGeeks, in die mate dat we zelfs een omweg maken om toch maar met een bepaald type vliegtuig te vliegen. In tegenstelling tot 'normale' mensen, is het toestel waarin we vliegen dus wel degelijk van belang. Een kans om te vliegen met de enige maatschappij die door Skytrax met slechts één ster beoordeeld wordt, moet een unieke ervaring zijn, ook al is het Skytrax beoordelingssysteem één grote scam.
Air Koryo heeft een vloot van een aantal nieuwe vliegtuigen (Antonovs en Tupolevs), waarmee de internationale vluchten worden uitgevoerd. Op zich is het al fascinerend om hiermee te vliegen, maar echt uniek is het niet. In Rusland en Oost-Euopa vind je ook dergelijke vliegtuigen terug. Naast deze nieuwe vloot, zijn er ook nog een aantal antieke vliegtuigen die nog steeds onderhouden worden en waar af en toe nog vluchten mee worden uitgevoerd. Er worden zelfs speciale aviation tours georganiseerd, zoals bijvoorbeeld naar het Wonsan International Friendship Air Festival. De crew en de vliegtuigen worden constant in paraatheid gehouden en af en toe worden er binnenlandse vluchten uitgevoerd met de vliegtuigen, die ondertussen meer dan 50 jaar oud zijn.
In het boek geeft Arthur Mebius met prachtige foto's deze oude toestellen en hun bemanning weer. De foto's van trotse piloten met gigantische hoeden en piekfijn uitgedoste stewardessen die zich klaar maken om op vlucht te vertrekken, tonen het menselijk aspect van de luchtvaartmaatschappij.
De begeleidende teksten geven op hun beurt mooi weer dat de toestellen belangrijke statussymbolen zijn voor de Noord-Koreanen. De vliegtuigen zelf, met hun interieurs die nog dateren uit de jaren 60, doen je terugdenken aan lang vervlogen tijden, toen vliegen nog een privilege was. De eerste klasse kan in comfort uiteraard niet tippen aan Etihad First Apartments, maar qua authenticiteit steekt het er met kop en schouders bovenuit.
De inrichting van de cockpit dateert ook duidelijk nog uit de tijd toen vliegen nog een kunst was, maar dit zicht moet je ongetwijfeld toch wat ongemakkelijk in je stoel doen wiebelen, als het vliegtuig zich met oorverdovend lawaai in gang zet.
Dit schitterende boek zal nog lang op mijn salontafel blijven liggen om regelmatig door te kunnen bladeren. Het is gegarandeerd ook een hit bij mensen die langskomen en zal voor interessante gesprekken zorgen.
De beste prijs voor dit boek zagen we op bol.com.
Disclaimer: Dit artikel bevat affiliate links. Jumpseat kan een compensatie ontvangen wanneer je deze links gebruikt. Lees hier meer over ons beleid.
Alle foto's: © Arthur Mebius.