Onze hele reis was opgebouwd rond één vlucht, Etihad First Apartments van Abu Dhabi naar Londen. Na onze fantastische reis door Israël en Jordanië hebben we een vlucht genomen van Amman naar Abu Dhabi, om vanaf daar terug te vliegen naar Brussel. We vangen onze terugvlucht aan met een bezoek aan de nieuwe Etihad First Class Lounge & Spa.
Sinds ik in maart mijn vlucht van Abu Dhabi naar Brussel boekte, is er heel wat veranderd. Als eerste is het benodigde aantal mijlen voor een AAdvantage award ticket serieus de hoogte in gegaan. Verder is bij Etihad First Class en Business Class award tickets normaal gezien ook een chauffeur inbegrepen in je ticket. Ook dit is ondertussen afgeschaft. Gelukkig konden we hier nog wel gebruik van maken, aangezien onze tickets geboekt waren voor 15 augustus. Het boeken van de chauffeur had wel wat voeten in de aarde. In het call center wist men niets van de uitzondering voor de eerder geboekte tickets, dus het heeft wat heen en weer bellen gekost voor onze chauffeur bevestigd werd.
Om 4u45 stond onze chauffeur ons gelukkig netjes op te wachten aan ons hotel met een mooie Audi A6. Na een ritje van 10 minuten werden we afgezet voor de Business Class check-in. Mijn broer, die met me meereisde ging zich inchecken aan de Business Class balies, ik liep een eindje verder naar de First Class check-in.
Vanaf de check-in is het letterlijk twee seconden stappen naar de veiligheidscontrole. Van daar is het nog eens twee seconden stappen tot aan de nieuwe Etihad First Class Lounge & Spa, die nog maar sinds mei 2016 geopend is.
Aangezien de lounge opent om 5u 's morgens en ik exact om 5u aan de ingang stond, had ik de eerste minuten de lounge voor mezelf. Helaas was het nog iets te vroeg om me aan de prachtige bar te zetten en me in de zware alcohol te gooien.
Als je bij de eersten in de lounge bent, dan kan je ook een privé-ruimte bemachtigen, waar je afgezonderd zit van de drukte in de lounge. Rond half 6 begon de lounge zeer druk te worden, dus als je graag rust hebt, dan kan ik deze privé-ruimtes alleen maar aanraden.
Als liefhebber van sigaren kan je je tegoed doen aan een ruime selectie in de speciale cigar lounge. Ik rook zelf niet, maar ik kan me voorstellen dat sigaarliefhebbers dit wel kunnen appreciëren.
Hoewel het ontiegelijk vroeg was, had ik toch zin in een lekker ontbijt. Als je gehaast bent, dan kan je snel iets van het buffet nemen. Heb je wat meer tijd, zoals ik, dan kan je à la carte bestellen.
Ik bestelde de pannenkoeken met bosbessen. Eerlijk gezegd viel dit een beetje tegen. In een First Class lounge verwacht ik toch iets meer dan drie mini-pannenkoekjes. Ook qua presentatie kon dit nog een pak beter. Bovendien duurde het ook heel lang voor ik mijn bestelling kreeg. Achteraf heb ik nog een bordje fruit bijbesteld. De champagne, Bollinger La Grande Année 2005, was dan weer wel uitstekend!
Na het eten had ik nog een klein uurtje tijd te doden. Ik heb snel een afspraak gemaakt bij de kapper en dan even de tijd genomen om de rest van de lounge te verkennen. Eén van de vreemdste plaatsen in deze lounge is de 'ontspanningsruimte'. Wat het nut is van dit gigantische scherm met hypnotiserende beelden ontgaat me volledig.. Meer stijl dan substantie lijkt me, al zitten de zetels wel goed.
Helemaal achteraan de lounge vind je het buffet. Niet echt uitgebreid, maar wel verzorgd. In andere First Class lounges, bijvoorbeeld de First Class Lounge in München, is het buffet vele malen beter dan hier. Ben je te lui om naar het buffet te stappen, dan kan je uiteraard ook aan één van de rondlopende lounge attendants vragen om je iets te brengen. Je wordt hier letterlijk op je wenken bediend.
Voor de liefhebbers is er een gebedsruimte...
... en voor de kinderen is er een speelkamer.
Om 6u had ik een afspraak om mijn haar te laten knippen. Uiteindelijk bleek er een misverstand te zijn en kwam de kapper pas om 6u15 aan. De kapper was een joviale kerel die heel wat te vertellen had en ook nog eens goed kon knippen.
Met mijn fris geknipt haar, had ik nog even tijd voor een massage. Het was ondertussen ontzettend druk in de lounge en blijkbaar wou iedereen graag een massage. Ik kreeg een buzzer mee die zou afgaan wanneer het mijn beurt was voor de massage. Ik koos voor de 15 minuten durende rugmassage. Deze was niet slecht, al ben ik geen fan van massages. Als het niet gratis was, dan zou ik er zeker niet voor betalen. Ondertussen was het hoog tijd om naar de gate te vertrekken, want de boarding was al een tijdje bezig. Ik kon toch niet te laat komen op mijn Etihad First Apartments vlucht!
Ik had op voorhand enorm uitgekeken naar mijn bezoek aan deze nieuw First Class Lounge. Toch kon ze mijn verwachtingen niet helemaal inlossen. Het eten is er goed, maar niet fantastisch, de lounge is te groot en te druk en, net zoals de ontspanningsruimte, meer stijl dan substantie. Dit is tekenend voor de Verenigde Arabische Emiraten, waar alles fake en kunstmatig is en waarbij ik het gevoel heb dat er een ziel ontbreekt. Op een bepaald moment zat ik in een zetel en dacht bij mezelf "Is dit het nu? Wat doe ik hier?"
Voor mij moet een lounge het niet hebben van zijn indrukwekkende snufjes en breed gamma aan massages, als dit puur oppervlakkig is en je het gevoel hebt dat je door robotten bediend en gemasseerd wordt. Een lounge (en dan zeker een First Class Lounge), moet meer voelen als een veilige en geborgen omgeving. Een plaats waar je je rustig kan terugtrekken en genieten van heerlijke gerechten die geserveerd worden met een gemeende glimlach en niet een glimlach die aangeleerd is in de beste butlerschool van Londen.