Tim Baelus

6 min leestijd

Taj Mahal Palace Hotel Mumbai - Review van een tophotel

Het Taj Mahal Palace hotel in Mumbai is één van de meest iconische hotels ter wereld. Het staat bekend om zijn absolute topservice en oog voor detail. Het motto van het hotel is dat élke gast een god is. Dit wordt enorm geapprecieerd door de groten der aarde. Zowat iedereen met naam en faam heeft in dit hotel geslapen bij zijn of haar bezoek aan India: alle Amerikaanse presidenten van de laatste 40 jaar, zo goed als elk koninklijk huis ter wereld, internationale filmsterren, muzikanten, noem maar op.

Onlangs werd er door de BBC een vierdelige documentaire over het hotel uitgezonden die door de Jumpseat-redactie druk bekeken werd. Meer dan een goedkope vlucht naar India hadden we dus niet nodig om zelf eens te gaan kijken of hun topservice ook onze kwaliteitstoets kan doorstaan.

https://www.youtube.com/watch?v=VGXp88wdj0k

Terwijl ik dit schrijf, is mijn verblijf in 'de Taj' al een verre herinnering. Ik ben blij dat het gefluit dat in mijn oren ontstaan is door het constante getoeter van de Indische auto's en scooters zich niet heeft ontwikkeld tot permanente tinnitus en dat die beginnende rokershoest verdwenen is, zodra mijn longen zich terug konden vullen met de gezonde Brusselse lucht.

Iedereen die al in India geweest is, zal dit wel herkennen. De drukte, het lawaai, de stank, de vervuilde lucht,... Het kruipt allemaal tot diep in je poriën. Dit maakt het des te aangenamer om na een dag in de Indische chaos in je hotel te komen, de drukte achter te laten en je van niets nog iets te moeten aantrekken. De Taj is één van de weinige hotels die daar in slaagt.

Het hotel is niet goedkoop, niet volgens Westerse standaarden en al helemaal niet volgens Indische standaarden. Omdat we net buiten het toeristische seizoen in dit hotel verbleven, konden we genieten van een 'Diwali' promotie waardoor de prijs van de kamer wat gedrukt kon worden. Voor de prijs van een standaardkamer (330 EUR), verbleven we nu in een Club kamer, met deze voordelen:

  • Ontbijt

  • Gebruik van meeting room (voor 2 uur)

  • Thee, koffie, frisdranken, koekjes in de Palace Lounge (hele dag)

  • Cocktails met hors d'oeuvres in de Palace Lounge (18u30-20u00)

  • Cognac & Chocolate Service in de Palace Lounge (21u30-22u30)

  • Gebruik van fitnesscentrum en stoombad

  • 24u butler service

  • Vroege check-in (9u) en late check-out (18u)

  • Hi-Tea in de Palace Lounge (15u30-17u30)

  • Internet in de Palace Lounge

  • Twee kledingstukken laten strijken per dag

Een groot voordeel van deze Club kamer is dat er ook een privé-chauffeur inbegrepen is die je op de luchthaven komt halen. Zo kan je meteen in een auto met airco stappen en word je op vakkundige wijze door het chaotische Indische verkeer naar je hotel gebracht.

De chauffeur brengt onderweg het hotel op de hoogte van je komst, dus bij onze aankomst stond iemand van het hotel ons al op te wachten om ons welkom te heten. We werden meteen naar onze kamer op de zesde verdieping van de Palace Wing gebracht, waar we ons op ons gemak konden installeren terwijl de check-in formaliteiten in orde werden gebracht. Meteen al een mooi voorbeeld van een zeer gepersonaliseerde service.

Even later stond er iemand aan de deur die ons welkomstdrankjes kwam brengen en nog even later kwam de butler zich voorstellen. Omdat het al laat was en we al zeer lang onder weg waren, zijn we (na een snel hapje te gaan eten in het Indische restaurant van het hotel) als een blok in slaap gevallen.

Na een verkwikkende nachtrust hebben we ons aan het zwembad geïnstalleerd voor een lekker ontbijt. Bij het ontbijtbuffet heb je de keuze tussen Indische en Westerse opties, alles van topkwaliteit. Uiteraard koos ik voor een pikant Indisch ontbijt! De service tijdens het ontbijt is ook super. Je wordt voortdurend gevraagd of je nog iets nodig hebt en de lege borden worden onmiddellijk afgeruimd. Als je even terug naar binnen gaat omdat je iets vergeten bent, komt de ober meteen een stolp over je bord zetten om je ontbijt niet te laten afkoelen.

Het hotel ligt op een schitterende locatie. Vanuit de kamers aan de voorzijde van het hotel heb je uitzicht op de 'Gateway of India', één van dé toeristische attracties van Mumbai. Het gevolg hiervan is dat het ook wel redelijk druk is rond het hotel. Er lopen dus veel toeristen rond en bijgevolg ook veel verkopers van grote ballonnen en prullaria en opdringerige taxi en riksja-bestuurders. Met een beetje assertiviteit zorg je er wel voor dat ze je niet te lang lastig vallen.

De Palace Lounge vond ik persoonlijk een van de meest aangename plaatsen van het hotel. Als je deze lounge vergelijkt met de standaard lounges die je in de meeste hotels vindt, dan lijkt het wel alsof je je op een andere planeet bevindt. De lounge is enorm stijlvol en de bediening, net zoals in de rest van het hotel, enorm professioneel. Jammer genoeg werd de rust in onze lounge verstoord door een rotverwend Indisch kind dat het nodig vond om heel de lounge bijeen te roepen. We genoten in de lounge van afternoon tea. Hoewel het aanbod niet enorm uitgebreid is, is de kwaliteit wel top! Probeer zeker de house blend thee. Ik ben geen theedrinker, maar deze vond ik enorm lekker.

Jammer genoeg was ons verblijf in het hotel redelijk kort, waardoor we niet optimaal van de Palace Lounge hebben kunnen profiteren. Bij onze aankomst hadden we de cognac service net gemist. We moesten ook net al terug vertrekken toen de cocktails geserveerd werden.

Voor we het hotel definitief verlieten (we kregen een late check-out tot 18u00), hebben we nog de rondleiding gevolgd. Iedere avond wordt er een rondleiding gegeven in het hotel waarbij er door een uitstekende gids uitleg gegeven wordt over het hotel en zijn markante geschiedenis. Je komt heel wat leuke feiten te weten. Ook de aanslag die in 2005 plaats vond, wordt besproken. Tot onze verbazing hadden we de nacht doorgebracht op de verdieping waar de bomaanslag plaatsvond. De rondleiding start rond 17u30 en duurt ongeveer een uurtje. We hebben ons vertrekuur nog kunnen onderhandelen, waardoor we pas om 19u00 moesten uitchecken.

Conclusie

Het hotel biedt zonder twijfel topservice. Als je je nergens nog iets van wil aantrekken, je wilt ontspannen en bereid bent om er een smak geld tegenaan te gooien, dan is dit voor jou het ideale hotel.

Het hotel biedt een topservice, maar alles kost geld (voor de wifi betaal je uiteraard ook). Ikzelf ben meestal niet bereid om te diep in mijn portemonnee te tasten, maar een keertje decadent doen mag wel eens. Waar ik het zelf moeilijker mee had, is dat het personeel soms wat te goed zijn best deed. Ik word liever gerust gelaten en zal het zelf wel vragen als ik iets nodig heb. Doordat ik vaak moest zeggen dat ik niets nodig had, leek het alsof ik het personeel teleurstelde.

Ben je zelf wel veeleisend en word je graag op je wenken bediend, dan raad ik het hotel ten zeerste aan! Als je een kamer reserveert, probeer dan een kamer in de Palace Wing te boeken. Dit is het historisch gedeelte van het hotel. De lelijke Tower werd later bijgebouwd en is dus niet zo authentiek.

 

Deze artikels kunnen je ook interesseren