Carlson Rezidor, bekend van de hotelketens Radisson (Blu), Park Inn en Park Plaza, lanceert op 11 april een nieuw merk in zijn portfolio. Met Radisson RED wil het vooral de hippe, urban millennial aantrekken, een marktsegment dat het momenteel nog niet aanboort met zijn huidige aanbod aan hotels.
Edit: we verbleven onder tussen in dit hotel. Lees onze review hier.
Hier bij jumpseat.be hebben we allemaal een speciale band met de Carlson groep, en dan vooral met het getrouwheidsprogramma Club Carlson. Voor velen van ons was het de eerste kennismaking met hotel getrouwheidsprogramma's en de fantastische waarde die je er uit kan halen. Een aantal jaar geleden kon je namelijk door één nacht door te brengen in hun goedkoopste hotels 50.000 punten verdienen, wat genoeg was voor één nacht in hun allerduurste tophotels. Verder was Club Carlson gekend voor zijn status matches, die je onbeperkt kon blijven herhalen. Dankzij zo'n status match ben ik lange tijd Gold geweest bij Club Carlson en kreeg ik mijn eerste upgrade naar een suite. Die tijden zijn jammer genoeg voorbij en zoals dat gaat, bij ons opportunisten, wanneer er geen fantastische promoties meer zijn, verdwijnt het merk wat naar de achtergrond. Tegenwoordig zal je ons dus eerder in een IHG-hotel vinden.
Toch blijft de kracht van die fantastische promoties nazinderen en kijk ik af en toe eens op de Club Carlson website, wanneer ik een hotel zoek op mijn bestemming. Jammer genoeg is het aanbod vaak beperkt en is de prijs-kwaliteitsverhouding niet om over naar huis te schrijven. Hoewel Radisson Blu momenteel nog het topniveau van hotels binnen de groep is, zijn er, op enkele uitzonderingen na, geen echt fantastische hotels bij. Wanneer je herinneringen aan een hotel vooral bestaan uit hoe lelijk het tapijt in de kamer was, dan weet je dat er voor het hotel nog werk aan de winkel is. Helaas bestaan de meeste herinneringen die ik heb aan Radisson Blu's uit lelijk tapijt, zoals bijvoorbeeld bij Radisson Blu in Frankfurt of Radisson Blu EU in Brussel, die nu getransformeerd wordt tot de eerste Radisson RED.
Ook bij Carlson Rezidor hebben ze blijkbaar beseft dat het tijd is voor vernieuwing. Daarom opent het op 11 april in Brussel de eerste Radisson RED, een nieuwe keten van hotels die zich richt op de hippe millennial, met focus op design, cultuur en technologie. Met onderstaand promofilmpje proberen ze de filosofie van hun nieuwe merk duidelijk te maken: a new hotel philosophy, inspired by the millennial lifestyle; fueled by art, music and fashion.
https://vimeo.com/156677005
Op het eerste zicht ziet dit er allemaal zeer fris en veelbelovend uit, zeker wanneer je het vergelijkt met de huidige duffe Radisson hotels. Een nieuwe filosofie binnen een bedrijf opstarten is echter niet eenvoudig, zeker niet in een groep die al jaren weinig vernieuwd heeft. Met deze ommezwaai lijkt de verandering ingezet, maar het blijft afwachten hoe de uitwerking in de praktijk zal verlopen. Een filosofie die door een marketingbureau is bedacht, moet namelijk ook in de praktijk gedragen en uitgeleefd worden. Een hotel wordt gemaakt of gekraakt door zijn (consistente) service. Gasten moeten weten wat ze kunnen verwachten en dan uiteraard ook krijgen wat ze verwachten.
Het toeval wil dat we hier bij jumpseat.be allemaal millennials zijn, die ook nog eens vaak op hotel gaan en dus perfect binnen de doelgroep van het nieuwe concept passen. We zijn dan ook zeer benieuwd om het hotel een keer te testen. Wanneer we dat gedaan hebben, leest u hier zeker ons verslag!
Boeken kan al op radissonred.com.