swiss_012030I_web.jpg

Wim Borgers

10 min leestijd

Miles & More Basics - Boekingsregels

Eenmaal je met je Miles & More-mijlen naar een bepaalde bestemming wil vliegen, moet je vluchten boeken. Welke regels gelden er bij deze award bookings?

Miles & More Basics - Inhoudsopgave

  1. Introductie

  2. Snel mijlen verdienen met kredietkaarten

  3. Wat kan ik er mee?

  4. Welke regels gelden er bij awards?

  5. Hoe boek ik awards?

  6. Uitzonderlijke bestemmingen

  7. Sweet spots - Europa

  8. Sweet spots - wereld

  9. FAQ

Miles & More award tickets

Eenmaal je voldoende mijlen gespaard hebt voor een ticket kan je in detail de effectieve vluchten van je trip gaan plannen. Bij het boeken van een Miles & More award moet je je houden aan een aantal regels.

Boeken en annuleren

Wanneer kan je awards boeken?

Miles & More awards kan je boeken:

  • voor vluchten met de LH-group vanaf ongeveer 361 dagen voor vertrek;

  • voor de meeste US partner airlines vanaf 331 dagen voor vertrek.

tot 48 uur voor de vlucht vertrek, zo stellen de algemene voorwaarden. In de praktijk hebben we echter al opgemerkt dat boeken tot enkele uren voor vertrek soms mogelijk is.

Awards annuleren

Tickets die je aankoopt met mijlen zijn flexibele tickets die je op elk moment kan annuleren.

Je krijg echter noch je geld noch je mijlen terug indien je een Meilenschnäppchen of Fly Smart Award annuleert. Ook voor awards met een korting voor kinderen geldt dit.

Boek dus aan het normale tarief indien je reisplannen niet vast staan.

Cabin Mix

Bestaat je award trip uit meerdere (lange) vluchtsegmenten, dan kan je best zoveel mogelijk segmenten in dezelfde klasse ('cabin') vliegen. Miles & More rekent immers steeds de prijs van de hoogst geboekte klasse voor alle segmenten. Het is dus niet verstandig om de oceaan over te steken in Business Class om vervolgens de retourvlucht in Economy Class te doen. De retourvlucht wordt dan immers aangerekend alsof het Business Class was. En dat is zonde van de mijlen.

Wil toch twee meerdere classes mixen op je trip, dan is de enige oplossing meerdere awards op aparte tickets boeken. Jammer genoeg verlies je daardoor wat flexibiliteit en optimalisatie die eigen is aan de retourvluchten bij Miles & More (zie ook verder in dit artikel). Bovendien zijn dit verschillende PNR's (Passenger Name Records) waarbij je eventueel in de problemen kan komen bij vertragingen. De vluchten vormen dan geen geheel en het ene vliegtuig zal niet wachten op het andere. De airline kan moeilijk doen bij het herboeken van een gemiste of vertraagde vlucht.

Boek je First Class dan is het mogelijk dat delen van je trip niet met First Class gevlogen kunnen worden, bijvoorbeeld bij intra-Europe vluchten, waar die klasse niet beschikbaar is. Maar verder zijn mixed cabins eerder te vermijden.

First class bij Swiss

Enkel HON Circle en Senator Miles & More-leden kunnen hun miles gebruiken voor boekingen in eerste klasse op vluchten van Swiss.

Vluchtroutes

Routes geboekt met mijlen moeten een bepaalde logica volgen. Volgende begrippen worden daarbij gebruikt:

  • Een regio (region) is een geografisch gebied, een groep van landen in de wereld waar je over vliegt.

  • Een vlucht tussen twee luchthavens (waar je in- en uitstapt) noemt men een segment.

  • Indien je een tussenstop (tussenlanding) maakt van minder dan 24 uur, dan wordt dit een layover genoemd.

  • Wacht je meer dan 24 uur op een tussenstop (misschien zelfs twee maanden), dan is dat een stopover.

  • Je hebt een open jaw indien je van een andere luchthaven terugkomt dan die je oorspronkelijk aanvloog of van vertrok. Vlieg je bijvoorbeeld Brussel-New York-Düsseldorf, dan heb je een open jaw in Europa. Een vlucht kan eventueel ook twee open jaws hebben.

Indien je van speciale constructies gebruikt maakt, zoals stopovers en open jaws, moet de boeking telefonisch gebeuren. Online is dat niet mogelijk.

Laten we eerst even in detail naar de regio's kijken.

Regio's

Miles & More deelt de wereld op in verschillende regio's:

  • Europa

  • Noord-Amerika

  • Hawaii

  • Centraal-Amerika & de Caraïben

  • Zuid-Amerika

  • Midden-Oosten & Noord/Centraal-Afrika

  • Zuid-Afrika

  • Indië

  • Zuidoost-Azië

  • Verre Oosten

  • Australië, Nieuw-Zeeland en Oceanië

Een mijlenvlucht of award vertrekt in een regio en komt in een regio aan. Het aantal regio's dat je aandoet, bepaalt ook de mogelijkheden van je award.

De grote tabel in de Lufthansa award chart uit het vorige Miles & More artikel geeft de one region en two region awards weer.

In het geval van grotere landen zoals de USA en Duitsland kan je ook domestic vliegen, of binnen één land.

Three region awards bestaan ook en hebben een aparte prijs die onderaan de award chart vermeld wordt. (Opgelet: soms kan je ongewild een derde regio aan je award toevoegen door in een andere regio een tussenstop aan te doen op weg naar je eindbestemming. Probeer dit te vermijden.)

Tot slot zijn er ook round-the-world awards indien je zowel over de Atlantische als de Stille Oceaan vliegt.

Segmenten

Miles & More is heel strikt in het aantal segmenten dat je kan vliegen:

  • Vlieg je binnen 1 regio, dan mag je 2 segmenten per richting vliegen, of 4 segmenten in totaal voor een retourvlucht.

  • Vlieg je tussen 2 regio's, dan mag je 3 segmenten per richting vliegen, of 6 segmenten in totaal voor een retourvlucht.

  • Vlieg je tussen/over 3 regio's dan mag je 4 segmenten per richting vliegen, of 8 segmenten in totaal voor een retourvlucht.

Voorbeeld one-region award:

Vlieg je van Brussel naar Athene en terug dan mag je een tussenlanding maken in München.
Segment 1: Brussel (BRU) - München (MUC)
Segment 2: München (MUC) - Athene (ATH)
Segment 3: Athene (ATH) - München (MUC)
Segment 4: München (MUC) - Brussel (BRU)

MilesMore_1Region_Award.jpg
Miles & More - Single Region Award

Voorbeeld two region award:

Vlieg je tussen twee regio's, dan mag je drie segmenten per richting vliegen.
Segment 1: Brussel (BRU) - Frankfurt (FRA)
Segment 2: Frankfurt (FRA) - Philadelphia (PHL)
Segment 3: Philadelphia (PHL) - Washington (DCA of IAD)
... en weer terug.

Stopovers

Waar kan je onderweg stoppen?

  • Binnen één regio mag je géén stopovers gebruiken.

  • Stopovers kunnen enkel bij awards die twee of meer regio's aandoen.

  • Je mag géén stopover doen in de vertrekregio. Enkel in een aankomst- of transitregio.

  • Per retourvlucht mag je twee stopovers gebruiken.

  • Er mag maximaal één stopover in de heenreis, en maximaal één op de terugreis genomen worden.

Open jaw

Indien je een retourvlucht boekt, mag je twee open jaws gebruiken. Je kan dus van Brussel naar New York vliegen en terugkomen vanuit Chicago (ORD) om aan te komen in Frankfurt (FRA). Op de terugvlucht zijn dan zowel de luchthaven van vertrek als aankomst verschillend van de heenvlucht.

Optimalisatie!

Met de twee stopovers en twee open jaws die je per retourvlucht ter beschikking hebt, kan je trouwens interessante routings bedenken waarbij je meerdere bestemmingen voor langere tijd bezoekt. Of, je houdt er eentje over voor een tweede trip! Enkele voorbeelden geven we je in de volgende artikels van deze reeks.

Backtracking

Let er wel op dat je 'verder' vliegt. Je mag eenzelfde tussenstop per richting geen tweede keer aanvliegen.

Fuel surcharges beperken

In tegenstelling tot sommige Amerikaanse programma's berekent Miles & More wel fuel surcharges op award tickets. Soms kan je deze kosten wel beperken door met bepaalde luchtvaartmaatschappijen te vliegen, of een kleine omweg te maken.

Voor vluchten vanuit Europa:

  • MilesMore_LOT_BusinessClass_787.jpg

    LOT Polish Airlines heeft relatief lage fuel surcharges in vergelijking met haar Lufthansa zusterbedrijven en andere Europese Star Alliance airlines. Je kan opteren om met hen te vliegen om deze kost te beperken, ook al kost dat eventueel een omweg langs hun hub in Polen. Mogelijk kan je deze vluchten niet vinden via de Miles & More-website en moet je hiervoor de klantendienst bellen.

Vluchten binnen de USA en Canada:

  • United (UA) en Air Canada (AC) berekenen geen fuel surcharges voor vluchten over het Noord-Amerikaanse continent (dus exclusief Hawaii en overzeese gebieden).

Vluchten vanuit andere continenten:

  • In Brazilië zijn fuel surcharges wettelijk verboden. Alle (award) tickets voor vluchten die daar vertrekken hebben heel weinig bijkomende kosten.

  • Binnen de USA en Zuid-Amerika rekenen United en Avianca/TACA geen fuel surcharges aan.

  • Air New Zealand zou ook geen fuel surcharges aanrekenen voor vluchten naar Nieuw-Zeeland en de eilanden errond. (Er zijn echter zo weinig plaatsen beschikbaar dat we dit zelfs niet eens konden nakijken.)

Airlines met betaalbare fuel surcharges:

Buiten de opties hierboven zijn er een aantal luchtvaartmaatschappijen die iets goedkoper zijn op gebied van extra kosten:

Vluchten opsplitsen:

Soms zijn de bijkomende kosten op retourvluchten hoger dan op een enkele vlucht. Het kan dan interessant zijn om het ticket op te splitsen, als je de bijkomende voordelen (stopovers, ...) van de retour-award niet nodig hebt. Vergelijk in dat geval steeds de kosten van een retourvlucht met de kosten van twee enkele reizen.

Voorbeelden

Zoals gezegd zijn de regels van Miles & More behoorlijk uitgebreid, maar je kan door de slimme combinatie van segmenten, open jaws en stopovers wel een heel leuke trip samenstellen die optimaal gebruik maakt van je mijlen.

Voorbeeld 1: Optimalisatie van fuel surcharges

Stel dat je een Business Class award naar de USA wil boeken, dan kost dit volgens de tabel in de award chart 105.000 mijlen voor een gewone award zonder kortingen. Dankzij de Miles & More-regels kan je met hetzelfde aantal mijlen meerdere steden bezoeken en toch de fuel surcharges te beperken.

  • Tijdens de heenvlucht kan je met LOT Brussel - Warsaw - New York (BRU-WAW-NYC) vliegen. De fuel surcharges blijven zo beperkt, maar we verliezen wel één van onze drie segmenten per richting door de omweg langs Warsaw.

  • DSC01758-300x225.jpg

    In New York kan je een stopover van enkele dagen maken, waarna je met United doorvliegt naar Vancouver (YVR). United heeft geen fuel surcharges binnen de regio Noord-Amerika. Vancouver is de bestemming van je award ticket.

  • Je maakt gebruik van een open jaw en keert terug vanuit San Francisco (SFO) en je vliegt naar Chicago (ORD), opnieuw met United zodat we de extra kosten vermijden. Ook daar kunnen we even halthouden met de tweede stopover.

  • Daarna kom je via Warsaw weer naar Brussel.

  • (De verplaatsing tussen Vancouver en San Francisco doe je met een lokale vlucht die beperkt kan zijn qua prijs (bijvoorbeeld met JetBlue of Southwest). Of je maakt er een leuke road trip van.)

MilesMore_Routing_Award1.png
Miles & More - Voorbeeld 1: BRU-WAW-NYC-YVR en SFO-ORD-WAW-BRU

Resultaat: vier steden bezocht op de beide kusten van Noord-Amerika met één enkel ticket waarbij alle vluchten Business Class zijn en met een minimum aan fuel surcharges.

Voorbeeld 2: Optimalisatie van de ervaring

Wil je één of meerdere van de betere Business Class producten uitproberen? Volgende two-region award is mogelijk voor 135.000 mijlen.

  • Vlieg van Brussel (BRU) naar Frankfurt (FRA), en neem daar een Thai Airways A380 naar (BKK).

  • In de regio van je bestemming kan je een stopover gebruiken. Zo kan je met Singapore Airlines van Bangkok (BKK) naar Singapore (SIN) vliegen en daar nog een aantal dagen blijven.

  • Terugkeren doe je met een Lufthansa A380 naar Frankfurt en verder terug naar Brussel. Maar een Swiss-vlucht via Zurich behoort ook tot de mogelijkheden.

MilesMore_Routing_Award2.png
Miles & More - Voorbeeld 2: BRU-FRA-BKK-SIN-FRA-BRU

Conclusie

Dankzij de flexibele regels van Miles & More kan je mooie trips samenstellen die het gebruik van je mijlen maximalliseren.

Meer voorbeelden en speciale routings in de volgende artikels van deze serie. In het volgende deel bekijken we hoe je award seats kan vinden en hoe je ze (al dan niet via het call center) kan boeken.

Deze artikels kunnen je ook interesseren