Morten Kiverijn

9 min leestijd

Op winteravontuur in Tromsø

De stoere verhalen over Vikings en mythisch Noorse godheden, de talloze fotoreeksen en documentaires over de ruige ongerepte natuur, het noorderlicht … Ja, van jongs af aan had ik al een fascinatie voor Scandinavië. De laatste jaren reisde ik er dan ook al meermaals naar toe. Toen Jumpseat editor Michel voorstelde om een paar dagen naar Tromsø te gaan in december, moest ik niet lang nadenken. Tijd voor een avontuur in het arctische noorden!

Het noorden van Noorwegen heeft iets magisch in december en dan spreek ik niet alleen over het noorderlicht. De arctische fauna en flora in combinatie met het weinige daglicht, de schemering en het blauwe uur, … het heeft iets unieks. Al moet ik toegeven dat mijn passie voor fotografie daar wel voor iets kan tussen zitten, maar bon.
Ten noorden van de poolcirkel is er ook geen enkele stad zo makkelijk te bereiken als Tromsø. Met haar ligging is ze de perfecte uitvalsbasis om de regio te verkennen en tijdens de wintermaanden hét mekka voor winteractiviteiten, hondensleetochten, walvissafari’s en natuurlijk ook noorderlicht expedities.

Inleiding

Tromsø is de grootste stad van Noord-Noorwegen en ligt op ongeveer 70 graden noorderbreedte oftewel zo’n 350km boven de poolcirkel. Sinds de 19e eeuw draagt ze de bijnaam “Parijs van het Noorden”, omwille van haar levendige sfeer en kleurrijke karakter. Deze levendige universiteitsstad strekt zich uit over meerdere eilanden waarvan het stadscentrum en luchthaven beide op het eiland Tromsøya liggen.
Op gebied van cultuur en natuur biedt ze voor elk wat wils: bezienswaardigheden, musea, excursies, sportactiviteiten, festivals, … noem maar op! En met een bruisend uitgangsleven is er ook aan bars en (internationale) restaurants geen gebrek.

De Arctic cathedral in Tromsø

Echter net zoals de rest van Noorwegen is Tromsø niet goedkoop. Vooral je verblijf en de verschillende excursies kunnen zwaar op het budget wegen. Het is daarom aangewezen op voorhand een planning op te stellen en daarbij ook alternatieven te overwegen voor bij slecht weer. Voor een mooi overzicht van de verschillende excursies en verblijfsmogelijkheden, kan je best de officiële website van Tromsø even raadplegen.

Hello darkness my old friend

Door enige vertraging op de luchthaven van Oslo, arriveerden we pas in de late namiddag te Tromsø. Het daglicht had ondertussen al plaatsgemaakt voor de duisternis. Desondanks eerdere reizen naar het noorden, was het toch weer even aanpassen. Op een bepaalde manier werken die lange winteravonden op je in. Eenmaal in het hotel ingecheckt en de nodige kledij uitgepakt, vetrokken we voor een wandeling doorheen het centrum en zochten we een plek voor het avondeten. Na een goede stevige maaltijd was het bijna bedtijd, want de volgende ochtend stond namelijk de eerste excursie op de planning. Maar eerst toch nog even al het fotografie materiaal controleren.

Fototocht in Lyngen

08:45 en naar goede gewoonte, was het buiten nog pikdonker. Af en toe reed er een wagen of bus voorbij of liepen er mensen naar hun werk. Van een bruisende stad was even weinig te merken. We hadden net om de hoek ontbeten en zaten in de hotellobby te wachten op Samuel, een bevriende gids.
Samuel werkt voor Tromso Individuell, één van de vele excursie bedrijven actief in de regio. Tijdens mijn vorig bezoek, had ik een fjord safari naar het eiland Sommarøy met hem gedaan en die was me uiterst goed bevallen. (zie enkele foto's hieronder)

Sommaroy strand met in de verte het eiland Håja. Dat eigenlijk dezelfde vorm heeft als de arctic cathedral
ergens in Kvaløya - het meer was echter niet bevrozen genoeg om erop te wandelen

Door onze gedeelde passie voor fotografie, hadden we contact gehouden. Toen ik hem vertelde over onze plannen, kwam hij met een voorstel het prachtige Lyngen te ontdekken. Na enig overleg besloten we het erop te wagen.

Stipt 9u stopte hij met een busje voor de deur. Het was een leuk weerzien, echter moest de uitgebreide "koffieklets" wachten. Het ging namelijk prachtig weer worden en Samuel wou van dat mooie licht optimaal profiteren. Dus fotomateriaal inladen, busje in en op weg. Althans toch voor de volle 10 minuten! Eenmaal aan de andere kant van de brug, bleek de maan zo mooi boven Tromsø te staan, dat Samuel even wou stoppen om wat foto’s te nemen. De toon voor de dag was gezet!

De maan boven Tromsø in de vroege ochtend

Een kleine 40 minuten later arriveerden we dan op onze eerste locatie. Wauw! Samuel had niet gelogen, Lyngen was gewoonweg adembenemend. De combinatie van de prachtige winterlandschappen en het heldere weer, zorgden ervoor dat onze camera’s geen tijd kregen om op te warmen. Het werd bijna bandwerk: Rijden, stoppen, busje uit, camera opstellen, foto’s nemen, camera inpakken, busje in, doorrijden. Ik vermoed dat Michel zich toch meermaals afvroeg met welke gekken hij op pad was.

Lyngen
Lyngen in de vroege ochtend
Ik had mijn lens ball meegenomen voor enkele leuke shots

Tijdens de rit passeerden we ook langs een huskyfarm. Daar husky’s tot mijn favoriete hondenrassen behoren, wou ik even een kijkje gaan nemen. Op dat moment vertrokken er net twee hondensleeën voor een dagelijkse tocht. Geweldig gewoon. Daar niet alle honden mee konden, besloten we de “huilende” achterblijvers eens van dichterbij te gaan bekijken. Nieuwsgierig staken enkelen daarbij hun hoofd over het hek of klommen op hun hok. Ideaal voor enkele foto’s!  Jammer genoeg moesten we snel weer verder, want weldra zou het blauwe uur aanbreken en dat zouden wel eens mooie foto's kunnen opleveren.

Husky''s klaar voor hun dagelijkse tocht
De achtergebleven husky''s wachten op hun baasjes
Wat kom jij hier doen?

Rond 14:00 arriveerden we dan uiteindelijk op onze eindlocatie Lakselvbukt, waar we genoten van een smakelijke lunch met uitzicht. Ondertussen had de duisternis wederom zijn plek opgeëist en was de tijd aangebroken om naar het hotel terug te keren. Althans wederom voor 10 minuten! Want ook hier bleek de maan plots prachtig licht over de fjorden te geven en hielden we even halt.

Lakselvbukt - shot genomen met lange sluitertijd (30 sec)

Eenmaal terug aan het hotel bedankten we Samuel voor de leuke dag. Na een korte rustpauze, trokken we weer naar buiten, al bleek het toch nog ietsje te vroeg voor het avondeten. Een rendier hotdog van de Raketten Bar & Pølse kiosk in het centrum smaakt altijd op zo'n moment.

Tijdens het avondeten raakten we maar niet uitgepraat over onze excursie in Lyngen. Wat Samuel had laten zien, smaakte naar meer. We besloten onze planning voor dag 3 te wijzigen en er zelf op uit te trekken met een huurwagen. Nadat we een wagen hadden vastgelegd, namen we de Lonely planet van Noorwegen ter hand, de website van visitlyngen erbij en maakten we een volledig nieuw plan.

De prachtige bibliotheek van Tromsø

Op weg naar Lyngseidet

Daar de weersverwachtingen wederom gunstig bleken, pikten we de wagen vrij vroeg op. Met Michel achter het stuur en ik met de camera’s in de aanslag, reden we richting eerste tussenstop: Breivikeidet Fergekai. Daar zouden we de ferry nemen over het Ullsfjord om via Svensby onze verkenning van Lyngen verder te zetten. Natuurlijk bleek de rit weer vol mooie locaties en landschappen te zitten waardoor we te laat arriveerden en 20 minuten moesten wachten op de volgende ferry.
Niet erg, want de combinatie van het uitgestrekte Ullsfjord, de bergen en de prachtige lucht, maakten het uitzicht tot een idyllisch plaatje. Uitstappen voor foto’s dus… en dat heb ik me beklaagd. Mede door de hoge bergen en een ijzige wind in het fjord, bleek de temperatuur gedaald te zijn tot -17°C. Gelukkig waren de foto’s zo prachtig, dat het de moeite waard was.

Breivikeidet Fergekai - Ullsfjord

Na een tiental minuten kwam de volgende ferry. Eenmaal aan de overkant, begaven we ons richting Svensby om dan langsheen de waterkant helemaal tot in Lyngseidet te rijden. Aldaar gearriveerd, was het al namiddag en kwam de schemering al opzetten. We besloten ons plan aan te passen en ons te begeven naar de meest noordelijke stokerij van Europa, Aurora Spirit.

Een boothuis in Svensby

Aurora Spirit

De stokerij ligt op een 10 kilometer ten noorden van Lyngseidet, in een resort langsheen het Lyngenfjord. Wederom een prachtige locatie. We bleken de enigste bezoekers op dat moment, maar kregen niettemin een interessante uitleg over hun ontstaan, de naam Bivrost en het hele brouwproces van hun verschillende dranken. Gezien ik niet reed, mocht ik enkele proeven en dat smaakte best naar meer! Jammer genoeg kon je ter plekke niets kopen en moest je daarvoor naar de welbekende Vinmonopolet-winkels.

De Aurora spirit stokerij

Ondertussen was de duisternis weeral gevallen, waardoor we de terugtocht richting Tromsø moesten aanvatten. Eenmaal terug, besloten we eerst iets te gaan eten en daarna nog wat te rusten alvorens het laatste gedeelte van de planning te starten. Je kan het al raden...

Lady Aurora

Als je 's winters naar het hoge noorden afreist, staat er waarschijnlijk één bepaald natuurfenomeen op je bucketlist en dat was bij mij ook nog steeds het geval: het noorderlicht.
Maar zo'n noorderlicht expeditie is weeral een flinke hap uit het budget. Tijdens mijn vorig bezoek was het trouwens zo’n slecht weer dat ik er niet in geslaagd was het te spotten. Maar nu lagen de kaarten anders! We hadden een eigen wagen, het weer was helder en de voorspellingen bleken matig positief. De enigst mogelijk spelbreker die avond, was een ander fenomeen, de volle maan. Niettemin besloten we het erop te wagen en met de nodige tools open op de smartphones en enkele locatie tips, reden we de nacht in.

Na een 40 minuten rijden doorheen de fjorden, kwamen we aan op onze uitgekozen locatie.
De camera werd opgesteld, hapje en drankje erbij gehaald en het wachten kon beginnen. Het was best koud die avond en na 50 minuten hopeloos rond te staren, kropen we terug in de wagen om op te warmen. Zou de weliswaar prachtige volle maan, toch de grote spelbreker worden? Opgave en teleurstelling waren heel nabij.

De volle maan boven Tromsø

Ik besloot nog één keer een foto met lange sluitertijd te nemen (30 sec). Met weinig hoop keek ik naar het resultaat, maar tegen alle verwachtingen in bleek er een groene schijn aan de horizon op te staan.
We sprongen uit de wagen en keken in de verte. En daar verscheen plots het langverwachte licht, een speciaal moment.

Het noorderlicht boven Tromsø

Echter zo snel dat het verscheen, des te sneller was het weer verdwenen. Maar ik had het gezien en het stond op foto. Met een tevreden gevoel reden we dan ook terug richting stadscentrum, waar we bij een biertje in één van de vele bars nog nagenoten van het moment.

Eenmaal terug in het hotel was ook de tijd aangebroken om onze koffers te pakken, want de volgende ochtend vlogen we wederom huiswaarts. Wat was de tijd voorbij gevlogen! Maar desondanks het korte verblijf, was het was wederom een leuk avontuur...

God natt. Til neste gang Norge!

Meer foto's van deze leuke reis vinden jullie terug op mijn Instagram: @mkiverijn

Bronnen:

De officiële pagina van Tromsø: www.visittromso.no
Andere referenties: visitnorway.nl, visitlyngen.no en de Lonely Planet van Noorwegen.

De daguitstap naar Lyngen werd gedaan met Tromso Individuell.
Onze uitstap was een private tour (op maat), maar zij bieden tal van andere dag uitstappen aan.
Hun all day fjord tour naar Sommarøy is zeker een aanrader, zelfs bij slecht weer.
Voor meer informatie verwijzen we graag door naar hun website: www.tromsoindividuell.com

Deze artikels kunnen je ook interesseren