Wim Borgers

10 min leestijd

Is Uber zo super? Uber getest in Washington, DC

De commotie en polemiek die er heerst rond de vervoersdienst Uber in Brussel overschaduwt een beetje het product zelf. De enkele reviews die verschenen in kranten en tijdschriften waren niet altijd laaiend enthousiast. Meestal verwees de tester naar de nogal beperkte beschikbaarheid van Uber wagens en/of de lange wachttijden. Er rijden immers nog niet zoveel "Ubers" rond.  Af en toe worden ze zelfs in beslag genomen. Maar, hoe goed is de dienstverlening van Uber in steden waar Uber al veel langer actief is? Ik gebruikte Uber een tijdje geleden intensief in Washington, DC (USA).

Wat is Uber?

Kort samengevat: Uber is een combinatie van een smartphone applicatie, vervoerservice en betalingssysteem. Afhankelijk van de stad waar je bent, zijn er verschillende niveaus van dienstverlening beschikbaar, van eenvoudige wagens bestuurd door privé-personen, over echte taxi's tot limousines en SUV's.

Op de website van Uber kan je uiteraard meer informatie vinden. (Oh, en de U in Uber wordt uitgesproken zoals de Nederlandse tweeklank oe, zoals in koe, niet zoals het Duitse über.)

Ervaringen

Wij gebruikten de app zeer intensief tussen kerst en nieuwjaar 2013 in Washington, DC. In tegenstelling tot in Brussel waren er vier verschillende "service levels" beschikbaar: uberX, UberBLACK, uberSUV en uberTAXI. Met elk level stijgen ook de bijhorende tarieven. (En ja, Uber is nogal inconsequent in het gebruik van hoofdletters aan het begin van de namen van haar diensten.) Nu, zomer 2014, zien we dat ook uberXL aan het pallet is toegevoegd, tussen de categorieën uberX en UberBLACK.

Wij gebruikten steeds de goedkoopste uberX. uberX maakt in DC, net zoals het Brusselse UberPOP, gebruik van private wagens wiens eigenaars of bestuurders als tweede job, of gewoon in hun vrije tijd, nog een (dollar)cent willen bijverdienen. Ze hebben meestal geen taxi-licentie of opleiding gehad. uberXL richt zich met grotere wagens op kleine groepen. UberBLACK kan je vergelijken met de 'Town Car' of limousine-service zoals die ook in New York en andere Amerikaanse steden bestaat. In het geval van uberTAXI rijden officiële taxi's en taxi-bestuurders aan taxi-tarief, maar de hele logistieke afhandeling gaat over het Uber platform. UberSUV spreekt wellicht voor zichzelf.

Als je de app op je smartphone opent, krijg je meteen je positie op eenkaart te zien. Tegelijk kan je live zien waar de beschikbare Uber wagens zich bevinden. Zo kan je enigszins inschatten hoe lang het duurt voor een wagen bij jou is. Met de app vraag je een rit aan op de huidige of door jou gewenste locatie. Hierbij wordt die locatie aan de dichtstbijzijnde bestuurders doorgegeven. Indien iemand de rit accepteert, toont jouw smartphone een foto en de voornaam van de bestuurder. Tevens zie je het merk, type en op zijn minst een deel van de nummerplaat van de wagen. Zo kan je gemakkelijk je Uber herkennen.

In de meeste gevallen hadden we binnen de drie tot vijf minuten een wagen voor ons staan, soms zelfs sneller. Je vertelt de bestuurder waar je heen wilt en deze geeft de bestemming in op zijn GPS en brengt je op je bestemming. Op het einde dien je enkel de bestuurder te bedanken. Die stuurt de rekening per e-mail door, en het te betalen bedrag wordt automatisch afgeboekt op een door jou gekozen kredietkaart. De app laat je toe meerdere kredietkaarten op te slaan en te gebruiken. Nooit meer rommelen met wisselgeld, geen handtekening of PIN-code nodig!  De zakelijke reizigers onder ons moeten zich op die manier ook geen zorgen maken over het betalingsbewijs voor hun onkostennota. En nog handiger: de fooi van de bestuurder zit in het tarief verwerkt. De volgende keer dat je de app opent krijg je ook de mogelijkheid om je vorige rit te beoordelen met 1 tot 5 sterren. Vergeet trouwens niet dat jij als klant van de bestuurder ook een rating krijgt!

Wij deden meerdere ritten met drie tot vier personen en een vrij grote kinderwagen, dus we waren niet meteen de makkelijkste groep klanten. Desondanks troffen we iedere keer zeer vriendelijke bestuurders die graag een praatje met ons maakten. Ze vertelden over de stad, bezienswaardigheden en goede adressen om iets te eten of uit te gaan. Niemand deed moeilijk over de tweejarige peuter in ons gezelschap die plaatsnam in hun, tot in de puntjes verzorgde en propere, wagens. Sommige bestuurders hielpen zelfs de kinderwagen opvouwen, ondanks het vriesweer. Enkele bestuurders hadden snoepjes aan boord, anderen flesjes met water.

De wagens waren zoals gezegd vrijwel altijd gloednieuw of toch minstens recent en zeer goed onderhouden. De Toyota Prius en Toyota Camry waren de meest voorkomende wagens (sowieso ook heel populaire modellen in de USA). Maar we reden ook met een Mazda3, Honda Accord en een Chrysler 300M. Deze laatste was eigenlijk een UberBLACK die een uberX rit uitvoerde (aan het lagere tarief).

Uber maakte vanaf de eerste rit een goede indruk, maar pas op het einde van ons verblijf beseften we hoe goed en consistent de service eigenlijk wel was. Omdat er toevallig eentje voor ons hotel klaarstond, namen we een gewone taxi naar de luchthaven. Het verschil met de Ubers kon niet groter zijn. De wagen leek wel een oorlogszone die een jaar of 10 geleden voor de laatste keer opgeruimd was. Zowat alle waarschuwingslichtjes op het dashboard flikkerden (inclusief dat van de remmen). Afrekenen kon alleen cash en we kregen niet eens een officieel bonnetje. Sterker nog: het was gewoon leeg: bedrag zelf in te vullen. Eerlijkheidshalve moeten we toegeven dat de taxi die ons vijf dagen eerder op de luchthaven afhaalde wel beter in orde was, maar de service was toch veel stroever.

Uitzonderlijke dienstverlening

Ondanks het prachtige weer met een stralend blauwe hemel en veel zon was één namiddag van ons verblijf nogal druilig. Gelukkig hadden we die dag een uitstap gepland naar de tweede site van het Smithsonian National Air and Space museum, het Udvar-Hazy Center, dat naast de luchthaven van Washington-Dulles (IAD) ligt. (Wat ons betreft is dit trouwens een echte aanrader met een indrukwekkende collectie vliegtuigen en de Space Shuttle Orbiter Discovery.)

De rit duurde 45 minuten en eindigde op een grote parking waar zich ook de (enige?) ingang bevond. Het museum zelf is gratis, maar de parking niet. Onze Uber bestuurder kon niet anders dan door de betaalhokjes naar binnen rijden en 15 USD betalen. In normale omstandigheden hadden we de laatste 300 meter wel gewoon gewandeld, maar laat het nu net op dat moment pijpenstelen regenen.

Zonder ons iets te vragen (of wij aan te dringen) onderhandelde onze bestuurder dadelijk met de parkeerwachter. Hij betaalde de 15 USD met zijn eigen kredietkaart en zou dat bedrag van de parkeerwachter terugkrijgen indien hij binnen het kwartier de parking zou verlaten. Dit leek ons niet echt een standaard-procedure te zijn op deze parking, dus de chauffeur nam hier toch wel een behoorlijk risico voor wat onbekende toeristen in zijn wagen. Hopelijk kreeg hij ook effectief zijn geld terug. Toch wel een super service van deze bestuurder, die ons met de glimlach (en droog) vlak voor de ingang afzette.

Nadelen

Is er dan echt niets mis met Uber? Wel, wij vonden het in ieder geval veel efficiënter en aangenamer om een Uber te nemen. Indien het in een stad beschikbaar is, laten we de taxi voortaan wel staan. Vanuit het standpunt van de gebruiker zien we alleen maar voordelen en we hebben hoogstens kleinere opmerkingen. Geen wonder dat de bestaande spelers in deze markt Uber als een grote bedreiging zien.

Eénmaal slaagden we er niet in om een Uber op te roepen. Ondanks de bevestiging op onze iPhone zagen we de gereservereerde Uber de verkeerde kant oprijden. Ook bij de tweede poging gebeurde dit. Aangezien twee verschillende bestuurders dezelfde fout maakten, vermoedden we dat onduidelijke signalisatie op de nabijgelegen snelwegbrug de bestuurders naar de andere kant deed rijden. Of, wij hebben zelf als gebruiker de tijd en weg die nodig was om onze locatie te bereiken verkeerd ingeschat. Hoe dan ook, we hebben na 10 minuten wachten de rit geannuleerd. Let wel: doe je dit te veel dan krijg je als klant ook een negatieve score en kan het later moeilijk worden om nog een Uber te vinden. Het viel ons trouwens op dat de tarieven van Uber nu een 'cancellation fee' vermelden.  Mogelijk is dit nieuw, want deze annulatiekost werd ons niet aangerekend.

Net zoals in Amerika in de zomer de airco iets te hard staat, deed de verwarming in de Uber wagens van winters Washington ook wel heel erg zijn best. Bij zowat elke rit vroegen we onmiddellijk om die lager te zetten. Het voordeel was wel dat dit het ijs brak (what's in a name).

Goed om weten

  • De vrienden die we bezochten in Washington vertelden ons dat indien een rit minder dan 4 op 5 sterren krijgt Uber dadelijk aan de lijn hangt om te vragen wat er scheelt. Blijkbaar volgen ze dit heel strict op, en heeft een slechte score ook onmiddellijk effect op het dossier van de bestuurder.

  • De bestuurder kan je contacteren met zijn GSM indien hij je niet onmiddellijk terugvindt op de afgesproken locatie. Om je privacy te beschermen krijgt de bestuurder een algemeen nummer van de Uber centrale te zien. Uber schakelt hem of haar dan door naar jouw telefoonnummer. Hetzelfde werkt trouwens in de omgekeerde richting.

  • uberX bestuurders hebben geen taxi-opleiding gekregen en kennen dus ook niet noodzakelijk de stad en haar bezienswaardigheden op hun duimpje. Je moet ze een exact adres bezorgen bij de aanvang van de rit. Als je een smartphone bij de hand hebt, kan je het adres altijd even opzoeken. Maar hou hier zeker rekening mee. Voordeel is dat de bestuurder zijn GPS of jouw aanwijzingen moet volgen. Daardoor kan hij geen rondjes rijden om meer geld te verdienen, maar verwacht ook niet dat hij alle sluipwegen kent als je in een file terechtkomt.

  • Indien het heel druk is en bijna alle Uber wagens in gebruik zijn kan Uber App - Screenshot Quote
    Uber een 'surge pricing' invoeren en het tarief stelselmatig verhogen. Blijkbaar heeft dit in enkele gevallen al voor onaangename verrassingen gezorgd. Meer info op hun website en je favoriete zoekrobot.

  • Van en naar bepaalde luchthavens zijn er soms ook speciale tarieven van toepassing.

  • Indien je op voorhand een schatting wil van de prijs van je ritje, kan je de Uber website of de app gebruiken voor een offerte of 'fare quote'.

  • Je kan ook de kost van je rit met meerdere Uber gebruikers delen, al kan hier wel een kleine vergoeding tegenover staan.

  • Op internet zijn er vaak promocodes te vinden die je een startkrediet geven. Kijk voor het installeren van de app zeker even rond. Elke klant heeft ook een eigen 'referral code'. Bij de eerste rit van een nieuwe klant krijgt de nieuwe klant zijn eerste rit gratis, en de bestaande klant krijgt een tegoed van 10 EUR of 10 USD. Je kan vrijblijvend ook de referral code UBERJUMPSEAT van de auteur van dit artikel gebruiken.

  • Let ook op waar je je Uber account aanmaakt. Uber maakt gebruik van de GPS van je toestel om te bepalen waar je bent en zal afhankelijk van de locatie jouw account in de lokale munt aanmaken. Ben je op een plaats die niet afgedekt is door de Uber dienstverlening dan wordt automatisch US Dollar als munt ingesteld. Maar, betalen kan wel overal ter wereld, ongeacht de munt die gekoppeld is aan je account.

  • Staat je account in EUR en heb je credits in EUR, dan worden deze niet gebruikt voor ritten die aangerekend worden in een andere vreemde munt zoals USD. De promotiecodes zijn soms gekoppeld aan een bepaalde munt.

  • Vergeet niet dat de Uber app gebruik maakt van het data-abonnement van je smarphone en dat je mogelijk roaming kosten moet betalen.

  • Koppel indien mogelijk een kredietkaart aan je Uber account die geen extra kosten aanrekent voor het betalen in vreemde munten.  Vraag je kredietkaart-instelling voor meer informatie.

Reageer

Wat zijn jullie ervaringen met Uber? Reageer onderaan dit artikel!

Deze artikels kunnen je ook interesseren